reau. Malmö meldt zich en er wordt nu een gesprek in het Engels gevoerd met zijn vriend, de Zweedse agent, Sven Clase. Onder het spreken maakt hij snel een paar aantekeningen en als hij de hoorn heeft neergelegd staart hij even uit het venster, dat uitzicht biedt over de Mau- ritskade; niet dromerig, dat past niet bij zijn dynamische aard. Hij weet de onder vrager tegenover zich en peinst over een goede formulering van zijn antwoorden, tastend naar het juiste woord, want alleen dat moet worden neergeschreven. WIE VERRE REIZEN DOET „De meest bereisde man van de Amstel Brouwerij" Hij herhaalt onze vraag. „Ach, je moet het niet overdrijven, na tuurlijk reis je veel als exportman; ik doe dat bij voorkeur zoveel mogelijk per vliegtuig, ook maak ik af en toe gebruik van de trein en autorijden doe ik erg graag. Hoeveel ik in totaal heb gereisd, weet ik echt niet, maar het moeten ette lijke honderdduizenden kilometers zijn geweest. Reizen is niet zo aantrekkelijk; voor ons is reizen werken. Soms begint in het vliegtuig je werk al, je ontmoet dan iemand, die van groot belang blijkt te zijn. Zo raakte ik eens in gesprek met een man, die nu al twaalf jaar ons bier importeert. Een andere keer pakte het anders uit: aan boord van een vliegtuig op weg van Miami naar Curasao kwam ik naast een Amerikaan te zitten, die me uitnodigde met hem een glas whiskey te drinken. Het was acht uur in de mor gen, maar omdat het zo'n aardige vent was, stemde ik toe. Hieruit is een vriend schap ontstaan, die merkwaardige gevol gen heeft, want van tijd tot tijd word ik uit de verste hoeken van de wereld door hem opgebeld. Wij zeggen elkaar dan hoe het gaat en dat is alles." Iemand legt een vliegpassagebiljet op zijn bureau, hij bladert erin en geeft aan- Amstel bier in Amman Hoog op een kiosk in de Jordaanse hoofdstad Amman schenkt een reuzenhand uit een reuzenfles een glas Amstelbier vol. Jordan Amstel Beer staat er met grote letters in Arabisch en westers schrift onder, 's Avonds is deze opvallende blikvanger verlicht. De Jordan Brewery heeft deze reclame laten opstellen op een plein in het centrum van de stad. Links op de foto is een bioscoop gelegen, rechts zijn mensen op hel balkon te zien en duidelijk komt op deze plaat ook uit, dat Amman op heuvelachtig terrein is gebouwd. Het woord Kamal is een sigarettenmerk. Vanwege de rotsachtige bodem leidt men de telefoondraden boven de grond via palen van huis tot huis, zoals vroeger ook hier gebruikelijk was. 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 5