breid „tea-en". Het is alles thee, wat de klok slaat. De koffie is (op enkele gun stige uitzonderingen na) niet te drinken. In het verkeer houdt men links. Het prachtigste deel van New Delhi par ken met boulevards, pleinen, vijvers wordt aan de ene zijde afgesloten door de regeringsgebouwen en aan de andere kant, vlakbij de India Poort, door het stand beeld van koning George V. Delhi be staat uit twee steden, die in elkaar overgaan en die samen 2,5 miljoen in woners tellen, met een oppervlakte van bijna onze provincie Utrecht. New Delhi voornaam van aanleg met ook al weer een uitgesproken Brits stempel en Old Delhi, de oude stad, compleet met muur en poorten, een verrukkelijk rommelig en schilderachtig, echt Oosters stadsdeel, vol leven en vol geluid: muziek, die zich vermengt met de cacofonie van het ver keer en de typische geluiden van de vele markten, die men daar heeft. Het verkeer in New Delhi is onbeschrij felijk. We zijn er na al die weken nóg niet achter gekomen, of de automobilis ten daar meesterlijk of erbarmelijk rijden. Waarschijnlijk allebei. Er zijn ontelbare fietsers in de stad, en de Indiër houdt van een heel grote bel met fors geluid. Maar al deze voertuigen zijn geheel on verlicht, zodat ze 's avonds op donkere wegen een gevaar vormen voor zichzelf en het overige verkeer. Auto's met één koplamp zijn geen zeld zaamheden. Taxichauffeurs rijden dikwijls grote stukken zonder licht (ze denken hierbij geld uit te sparen), om bij krui singen ineens twee felle lichtbundels voor zich uit te werpen. Voetgangers steken overal zorgeloos en dwars de weg over. De loslopende koeien heilige beesten veroorzaken niet zelden verkeersstrem mingen midden in de stad. Om het war net van fietsers, onverlichte handwagens en idem rijtuigjes aan de kant van de weg te ontgaan, rijden de auto's praktisch allemaal in het midden. Ze komen met een flinke vaart (er is geen maximum snelheid) recht op elkaar afgestormd, en je bereidt je als passagier al voor op het ergste, als ze op het allerlaatste moment voor elkaar uitwijken en dan is er ook geen tien cm tussenruimte over Nee, dan de scooter-rickshawsVoor twee kwartjes rijden ze je de halve stad door. Er zijn er duizenden. Van voren een scooter, achter twee wielen. Je zit onder een soort huif en heel vaak is de bestuurder een Sikh, compleet met baard en tulband en in zijn hele doen en laten een grand-seigneur, niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk. Over het algemeen zijn de Indiërs een zeer beschaafd volk met een hoogstaande moraal. We hebben allemaal dezelfde er varing gehad: je kunt alles op je kamer open en bloot laten liggen, tot je hor loge en je camera toe, en je behoeft nooit bang te zijn, iets te zullen missen. Eén van ons liet z'n vliegtuigbiljet (terugreis naar Amsterdam!) in een taxi liggen en de chauffeur bracht het later op eigen kosten naar het hoofdkantoor van Air India terug. Een andere merkwaardige ervaring: iemand van ons wilde in een winkel iets kopen, maar bleek geen geld bij zich te hebben. ,,Ik kom vanmiddag wel even terug, om het te kopen", zei hij. „Neem het maar vast mee. Dat geld komt later wel. U bent Christen en dus een eerlijk mens." Een sympathiek en zelfbewust volk, uiter mate vriendelijk en beleefd, maar niet zonder trots. Een klein, maar sprekend voorbeeld. Eén van ons werd op een wandeling door de stad achtervolgd door een jongetje met luchtballonnen, die niet afliet zijn waar aan te prijzen. Het ging de man vervelen en om van de jongen af te zijn, gaf hij hem een kwart rupee (ongeveer twintig cent) en wandelde ver der. Even later werd hij door de knaap ingehaald, die hem het munsstuk terug gaf en met enige verontwaardiging in zijn stem zei: „Mijnheer, ik ben koopman, geen bedelaar!" Of India een duur land is? Sommige za ken zijn zeer prijzig. Een kop goede kof fie kost een gulden, maar een hele pot thee tachtig cent. Een goede sigaar ten minste een riks en hetzelfde bedrag telt men neer voor een flesje bier. Wijnen zijn niet te betalen (een fles Franse wijn tenminste twintig gulden) en de whiskey varieert van twintig tot vijfendertig gul den per fles. Hotels: duur, maaltijden: redelijk; taxi's: goedkoop en sigaretten: idem. Het standsverschil (het oude kastenstel sel) wordt nog altijd in ere gehouden. De paria's leven in een onvoorstelbare armoede. Bedelen is officieel verboden, maar wordt nog altijd druk beoefend. Een kleine maand in deze volksgemeen schap doorbrengen, is een belevenis van de eerste orde, even interessant als boeiend. Een gerecht, dat naar méér smaakt. Wie weet HERMAN FELDERHOF 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1962 | | pagina 14