lets over de tariefcommissie en zijn taak Een ieder van u heeft reeds een en ander kunnen lezen over de opbouw van tarieven. Deze tarieven worden reeds in enkele af delingen toegepast. Mochten de tarieven niettegenstaande de zorg die aan de samen stelling ervan is besteed tot moeilijkheden leiden, dan worden de belangen van de werknemers door een tariefcommissie be hartigd. Gemakshalve dient het volgende overzicht betreffende de tarief commissie. A. samenstelling B. opleiding C. taak D. behandeling van geschillen en klachten. A. Samenstelling Bij de samenstelling wordt ervan uitgegaan de afdelingen evenredig in de tariefcom missie te vertegenwoordigen. De tarief commissie is voor de brouwerij als volgt samengesteld Ir. J. Boonen, voorzitter C. H. Fransen, laboratorium (biertechnisch) L. J. B. Koch, smederij (technisch) J. Polderman, expeditie G. K. Schimmel, bottelarij. De notulering zal verzorgd worden door de heer Th. Dalmolen tijdens eventueel te houden bijeenkomsten. De heer A. A. Bin- nekade zal als toehoorder eveneens de bij eenkomsten bijwonen. B. Opleiding De tariefcommissie en de heer Binnekade worden binnen het bedrijf door de heer E. Gravesteijn opgeleid. Deze opleiding heeft ten doel inzicht te verkrijgen in de totale opbouw van het tarief waarbij een en ander wordt verduidelijkt met practische voorbeelden. Eveneens wordt aandacht be steed aan eenvoudige afstemmingsproble men. C. Taak De tariefcommissie heeft een adviserende en voorlichtende taak, bestaande uit 1. het geven van voorlichting in bepaalde gevallen aan de werknemers over het in toepassing zijnde tariefsysteem. 2. het dienen als orgaan waarmede de directie overleg kan plegen over tarief- technische onderwerpen in speciale ge vallen, zoals correcties in de tarieven van meer ingrijpende en blijvende aard, welke noodzakelijk zijn in verband met veranderde materialen, machines, werk methoden, werkomstandigheden enz. 3. adviserend en bemiddelend optreden bij geschillen en klachten over tariefwerk. I). Behandeling van geschillen en klachten Indien er geschillen of klachten zijn in verband met tariefwerk, wendt de betref fende werknemer zich a. eerst tot zijn directe chef. Indien de moeilijkheden niet overwonnen worden contact opnemen met b. chef tariefbureau. Indien ook dit niet tot een resultaat leidt, dan wendt men zich tot c. het tariefcommissielid van zijn afdeling; wanneer het overleg niet tot resultaat leidt, zal het geschil of de klacht wor den voorgelegd aan de tariefcommissie, die alsnog zal trachten tot een oplos sing te komen. Het indienen van een klacht ontheft de werknemer niet van de plicht, om het be treffende werk tijdens de behandeling van de klacht op zo verantwoord mogelijke wijze en met inachtneming van de gestelde kwaliteitseisen uit te voeren. Bij het behandelen van de tariefklacht in de tariefcommissie zal de tariefsamensteller in de gelegenheid worden gesteld de door hem voorgeschreven werkmethode en de daarop gebaseerde tariefberekening toe te lichten. Indien de bemoeienissen van de tariefcom missie niet leiden tot de oplossing van het geschil of de klacht, beslist de werkgever. PRODUCTIVITEIT SOP MERKING VAN DE MAAND Vrachtauto's in New York halen tegen woordig gemiddeld minder dan tien km/u in het verkeer; door paarden getrokken wagens kwamen in 1910 tot zestien km/u, aldus Fortune. Nog even volhouden en de hele zaak zit muurvast; we kunnen dan uitstappen en gaan vissen, merkt een Amerikaanse krant droogjes op. HUISDIER In Carlstadt, New Jersey, plaatsten de heer en mevrouw Mercoun de volgende adver tentie Gezocht, goed tehuis voor een kaneelkleurige beer van 270 kg; aardig dier, raakt geen bier aan, baadt zich ge regeld.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1961 | | pagina 7