k
huiveringwekkend hoog
Je moet soms flink
te bereiken
klimmen om je doel
voor, aangezien de Drie Koningen de pa
troons van dit nijvere gilde waren. Tege
lijk met de houtzagers hielden ook de le
prozen hun jaarlijkse ommegang door de
stad; hun laatste ommegang vond plaats in
1604 en zowel Visser als Adriaan van
Nieuwland legde deze ommegangen vast in
een ets. De stoet der Leprozen was als
volgt samengesteldvoorop liep de blazoen
drager van het houtdragersgilde. daarop
volgden enkele trommelaars, die de stoet
der leprozen als 't ware aan het volk
aankondigden; enkele leprozen met klap in
de hand en de hoed met de witte band
op het hoofd volgden daarna. In de sleden,
die nu volgden, zaten in elk een man,
vrouw en kind; de vrouw met een tinnen
bord op de schoot voor de offers van de
voorbijgangers. Het blazoen van het hout-
zagersgilde in de stoet bestond uit een toe
stel, dat bekend stond onder de naam Jan-
nemaneen houtzagend mannenpaar temid
den van dansende poppetjes, welke door
het trekken aan een koord in beweging
werden gebracht. Als men het echter nog
eens goed bekijkt, lijkt dit geheel veel op
de draaiende Herodusster, waarmede de
kleine zangertjes op Driekoningen rond
gingen.
Aangezien deze instrumenten bij vele Ger
maanse volken voorkomen doet het mij
denken aan een voorjaarsteken. Het door
zagen van boomstammen zou dan het
scheiden van de winter betekenen en een
teken zijn voor de kringloop der tijden.
Doch mochten deze veronderstellingen van
een brouwerijvriend slechts veronderstellin
gen blijken, een feit is, dat deze Janne-
mannen of te wel Zagemannen in de stad
der Amstel Brouwerij zeer populair waren
en voor ons als brouwerij-antiquiteit zeer
interessant, getuige het onderschrift onder
Claes Vissers prent:
Om te maken den kanne-man.
Den trommel sij dan reppen
Met de clappen sij cleppen
En spelen ook het Janne-man.
De Sieckgens sijn zeer verblijt
Als sij sien den Coppertijt
G. WHardeveld Kleuver.
12