Dg Zageman Naar aanleiding van uw dringend verzoek aan h/dpvaardige lezers om de be schikking te krijgen over oude gebruiksvoorwerpen en antiquiteiten uit de brouwerijwereld lijkt het mij wel aardig e,ens iets te vertellen over een „instru ment" dat ik dezer dagen ontdekte bij een Utrechtse antiquair, n.l. een zageman. Deze zageman hoort thuis in de oude berberg-interieurenhij was van hout of metaal en werd in beweging gezet, wanneer iemand het gezel schap verveelde of bij het sluitingsuur van geen heengaan wilde weten. Ook wanneer iemand halfdronken, op zijn Vlaams gezegd „zever en zaag vertelde", stootte men tegen de zageman ter beduiding, dat de man beter deed de herberg te verlaten. Naast de „zageman" had men ook de „zaagvrouw"zijnde wel hetzelfde voor werp, doch een vrouw voorstellende (in de Kempen noemde men ze dan „zaagmie" Maar nu iets over de gevonden instrumen ten. Het zijn twee houten figuren op losse houten staander. Ze staan ieder met een pin onder elke voet op deze staander; in beide handen houden ze een bruingeverfde zaag, waaraan een loden knop zit en wor den ze in beweging gebracht, dan is het net alsof ze zagen. De ene figuur is ge kleed met een tot aan het middel reikend zwart jasje met rode manchet en lange don kerbruine broek. De ander draagt een bruin schootjasje, van voren open, waardoor een zwart hemd cn een geel geknoopt dasje te zien zijn. De kuitbroek is zwart van tint. De figuur met kuitbroek lijkt mij de oudste toe. Het schootjasje wekt herinne ringen aan de achttiende eeuw, maar de hoge hoed bij beiden zwart wijst op de negentiende eeuw; uit die tijd zullen de figuren dan ook wel dateren. De lengte is ca. tweeëntwintig cm. Over de geschiedenis van het ontstaan van deze figuren tasten we nog wel een beetje in het duister, want de afgebeelde figuren zijn in feite handwerkslieden en wel een „langboom of plankenzager" ('scieur de long' zegt de Fransman). Deze vaklieden verdienden vóór de uitvinding van de zaagmachine een behoorlijk stuk brood. Zou men eruit moeten afleiden, dat dit soort mensen niet onderlegd is en onbewust „de zageman" spelen en zodoende de bezoe kers allerhande mogelijke en onmogelijke zaken opdissen, die zich niet storen aan de waarheid, geschiedenis, enz. Misschien wel, misschien niet. Wat mij wel opviel bij het bestuderen van dit onderwerp is het feit, dat op het schil derij van Claes Visser gedateerd 1608 en voorstellende de Ommegang der Le prozen een zogenaamde Janneman voor komt, die een sprekende gelijkenis ver toont met de volkshumoristische zageman van onze zuidelijke staminets. Deze z.g. leprozen-ommegang werd gehouden op Koppermaandag. Traditiegetrouw hield het houtzagersgilde te Amsterdam op deze dag haar jaarlijkse feestdag. Deze feesten op Koppermaandag kunnen we een verleng stuk noemen van de Driekoningenfeesten, want in beide feesten komen houtzagers 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1961 | | pagina 13