vm
Efficiency en gemeten tarieven CU)
MM MÈmmm
In het vorige artikel over dit onderwerp hebben wij verteld, waarom besloten is tot de
invoering van gemeten tarieven. Om daartoe te komen zal gebruik gemaakt worden van
arbeidsstudies, die ten doel hebben te geraken tot de juiste werkmethode en de juiste
taakstelling.
Uhebt kunnen zien, dat er inmiddels in
verschillende afdelingen arbeidsana
listen bezig waren met een klok en
een plankje. Ze stonden bij het werk te
kijken en maakten vele aantekeningen. U
zult ook gemerkt hebben, dat deze arbeids
analisten niet geheimzinnig deden met het
geen zij opschreven en u dikwijls iets vroe
gen over het werk.
Al die aantekeningen hebben natuurlijk een
betekenis. Het werk, dat iemand verricht,
bestaat altijd uit verschillende handelingen.
U moet b.v. iets pakken, iets aanrollen, een
kraan aansluiten, een dop opschroeven. Bij
een andere werk dient b.v. iets gecontro
leerd te worden. Deze onderdelen noemt
de arbeidsanalist de elementen van het
werk. Ieder van die elementen wordt door
de arbeidsanalist bekeken en bestudeerd.
Hij ziet dan hoe dat element, dat onder
deel wordt verricht. Hij let erop of het ele
ment op de goede manier wordt uitgevoerd.
Hij bestudeert dus de werkmethode. Hij be
kijkt of er geen onnodige bewegingen
worden uitgevoerd, of er niet geaarzeld
wordt met het verrichten van dat stukje
werk.
Stel voor, dat iemand van de brouwerij naar
het Amstel Station moet fietsen. Het zou
dan toch wel onverstandig zijn wanneer hij
dan langs het Frederiksplein rijdt. Het is
best mogelijk, dat hij erg snel fietst, dat hij
zich dus geweldig inspant, maar het is niet
de goede weg; hij gebruikt niet de goede
werkmethode, zou men kunnen zeggen.
Behalve de gevolgde methode van werken,
bekijkt de arbeidsanalist ook nog de snel
heid waarmee het element wordt verricht.
Iedereen denkt weieens, wanneer hij iemand
ziet werkendie werkt snel of die neemt
er zijn gemak van. Arbeidsanalisten zijn
getraind in het beoordelen van zowel de
gevolgde werkmethode als de snelheid,
waarmee kleine stukjes werk, de elemen
ten, worden verricht. Zij geven daarvoor
een beoordeling, die in één cijfer wordt
uitgedrukt. Dat is het tempocijfer. Het tem-
pocijfer 0 geeft aan, dat er niets gebeurt,
of dat de handeling geen zin heeft en dus
beter achterwwege gelaten kan worden.
Het tempocijfer 80 geeft aan, dat er prima
gewerkt wordt, d.w.z. doelmatig en zon
der tijdverlies.
Dat tempocijfer 80 is niet bedoeld voor een
wereldkampioen in dat werk. Tempo 80
kan door ervaren mensen, die zich rede
lijk inspannen, de gehele dag worden vol
gehouden, mits voldoende rust wordt op
genomen.
Van ieder element dat aldus door de ar
beidsanalist wordt bestudeerd, noteert hij
tevens de tijdsduur, die hij afleest van het
klokje (de chronometer) die hij bij zijn
plank heeft.
Op het papier dat de arbeidsanalist voor
zich heeft, staan dus aan het einde van zijn
studie vele malen het tempocijfer van het
element en de tijd die dat element heeft
geduurd.
Uit die tijdstudie kan de arbeidsanalist vele
gegevens afleiden om te komen tot een
goede werkmethode en om te komen tot
een goed tarief. Hij kan dan het aantal B's
bepalen, dat voor dat werk gegeven dient
te worden.
Dat gebeurt als volgt.
Uit verscheidene tijdstudies wordt per ele
ment een normtijd vastgesteld. Stelt u zich
voor, dat een element van een bepaald
stuk werk vijftien seconden duurt, wanneer
het op een tempo 80 wordt verricht. De
normtijd, die wordt vastgesteld, is de tijd
die nodig zou zijn, wanneer het element
op tempo 60 wordt verricht. Dat moet dus
langer zijn dan vijftien seconden, want
werken op tempo 60 duurt langer dan op
tempo 80. De normtijd in dit geval is dus
80/60 x 15 sec. 20 seconden.
EEN BIL-LIJKE TRANSACTIE.
Amstel koopt twee paarden
7