AM STEL
AM STEL
hit a
ALTUB
nm in
Bier eerste
Op 7 december 1835 reed in Duitsland een
stoomlokomotief met een paar wagons voor
het eerst van Neurenberg naar Fürth en
leidde daarmee een nieuw reistijdperk in.
Dit feit is vorig jaar december natuurlijk
herdacht het was toen honderdvijfen
twintig jaar geleden Het eerste vracht
goed, dat met die trein meeging, bestond
uit twee vaatjes bier, afkomstig van de
Lederer brouwerij. De trein was namelijk,
in tegenstelling tot ons spoorwegverkeer,
dat in 1839 een aanvang nam, uitsluitend
voor personenvervoer. Die vracht was dus
ook een nieuwtje. Er was weliswaar in het
vervoer toegestemd, maar de kastelein voor
wie de vaatjes bestemd waren, moest ze bij
vrachtgoed
het station in ontvangst nemen. Er was
niet op ruimte gerekend voor de vracht en
daarom kwamen de fusten op de kolen
wagen te liggen.
Er heerste in die dagen een ware spoor
wegkoorts, getuige dit bericht uit de All-
gemeine Zeitung von und für Bayern, d.d.
30 januari 1836:
,,In de tegenwoordige tijd waarin door
stoom zulke grote wonderen verricht wor
den, heeft de ondergetekende aanleiding
gevonden stoombier te bereiden. Welke
voorkeur dit bier boven andere soorten
heeft kan alleen degene bevroeden die de
stoomkracht door verscheidene proeven
probeert te leren kennen".
Harten A's
Twee harten één viltje zijn hier afgebeeld: aan de ene kant de wens Lang leve de
jarige, op de keerzijde bedrukt met een veeltalig Proost.' Speciaal voor verjaardagen ver
vaardigd. Voor een vijftigste verjaardag is het viltje in A-vorm gemaakt: de AKU-ENKA
te Arnhem bestaat een halve eeuw en aan deze mijlpaal wijdde de Amstel Brouwerij
een bijzonder viltjede A is niet alleen de beginletter van AKU en Amstel, maai ook
van Arnhem, dat aan het tiende lustrum van dit grote bedrijf stadsfeesten verbond.
11