Handschriftkunde Geen zwarte kunst, maar een bar moeilijke wetenschap „Ik geloof niet in die zwarte kunst, die handschriftkunde. Hoe kan iemand nu uit mijn handschrift zien wat voor mens ik ben? Vandaag schrijf ik zo en morgen weer anders..." Laat mensen die zo spreken een briefje lezen, dat door een vriend is geschreven en tien tegen een herkennen ze het hand schrift onmiddellijk. Ze erkennen daarmee, dat het handschrift iets zeer persoonlijks is, een kenmerk van de geest, dat men niet van de ene dag op de andere kan ver anderen. „Maar toch schreef ik gisteren anders dan vandaag", zegt u. Sterker, u schrijft 's mor gens vroeg anders dan 's avonds laat; u schrijft het briefje voor de melkboer an ders dan het verzoekschrift aan de minis ter. Uw geestesgesteldheid wisselt, maar uw geest, uw karakter niet (tenminste niet van de ene dag op de ander). Wat doet de grafoloog, de handschrift kundige, met uw handschrift? Handschriftkunde is geen zwarte kunst en de grafoloog is geen goochelaar, maar iemand die na een grondige studie de psychologie toepast op het handschrift en zich daarbij laat leiden door een groot aantal spelregels. Bar moeilijke wetenschap staat boven dit artikel en inderdaad, grafo logie is bar moeilijk, ingewikkeld en tijd rovend. Het bestuderen van een handschrift gebeurt niet van half negen tot half zes, maar duurt zolang als de grafoloog wakker is. Iemand die een handschrift goed be studeert, komt voor zoveel raadsels te staan en moet zoveel problemen doorden ken en oplossen, zich zo inleven in de persoon wiens handschrift hij onderzoekt, dat hij vaak op een detective des geestes lijkt. Het kleinste haakje of krulletje aan een letter kan van belang zijn en de ont dekking, dat een schriftbeeld niet zo maar zo tot stand is gekomen, kan al het voor afgaande werk van de grafoloog tevergeefs doen zijn. Het handschrift kan de diepste roerselen van onze ziel registreren en onbewust voe len vele mensen dit ook. Zij willen er daarom, ook weer onbewust, iets aan doen en remmen dan de spontaniteit van hun schrift, b.v. door langzaam te gaan schrij ven. Op dergelijke dingen is de grafoloog bedacht en hij heeft geleerd langzaam van vlug schrift te onderscheiden. Maar elk langzaam schrift is nog geen bewijs van geremde spontaniteit. Een oud moedertje, dat nagenoeg nooit schrijft, zal de pen met langzame bewegingen over het papier laten gaan, omdat ze gewoonweg niet an ders kan. Het handschrift kan de diepste roerselen van onze ziel registreren, maar dan moet men ook kunnen schrijven, d.w.z. schrijf- routine hebben, zonder nadenken weten hoe de letters geschreven moeten worden, hoe ze tot woorden aaneengerijd en hoe deze gespeld moeten worden. Dit voorbeeld maakt duidelijk, dat een grafoloog graag wil weten wie het hand schrift heeft geproduceerd. Hoe meer hij van de schrijver weet, des te minder hoeft hij te zoeken. Wat wil een grafoloog graag weten voordat hij aan een handschrift be gint? Bijvoorbeeld: is de schrijver man of vrouw, jong of oud, waar is hij/zij op school geweest (in Nederland of in het buitenland). Waarom wil de grafoloog weten of iemand jong of oud is? Omdat het schrijfonderricht in de loop der jaren veranderd is en de grafoloog dus wil zien of de schrijver van zijn schoolse schrift is afgeweken; is dat inderdaad in sterke mate het geval, dan zal de grafoloog moeten vaststellen waarom de schrijver dat heeft gedaanvond hij zijn schoolvoorbeeld niet mooi en is hij het z.i. mooier gaan doen of heeft hij alleen maar een hekel aan alles wat hem aan school herinnert enz. U ziet, dat deze twee totaal verschillende beweegredenen ook verschillende facetten aan een karakter geven. Dat informeren naar leeftijd heeft dezelfde grond als het vragen naar de nationaliteit van de school waar men schrijven heeft geleerd. De Franse kinderen krijgen op andere manier schrijfles dan de Neder landse, de Fransen schrijven ook anders dan de Nederlanders en de grafoloog die Nederlands schrift onder ogen krijgt dat op zijn Frans geschreven is, zal dus vra gen: heeft u zo leren schrijven of heeft u zich dat aangeleerd (b.v. omdat u zo van Frankrijk houdt). Wanneer de verkoper in een pianozaak drie hoge tonen aanslaat en dan verwacht, dat u hieraan maar genoeg moet hebben bij het vormen van uw besluit om die piano te kopen, zult u even raar opkijken 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1961 | | pagina 15