Met de trekschuit naar Haarlem Draaiende wieken aan het Thorbeckeplein Op zaterdag 3 juni had de Amsterdamse Binnenvaart Sociëteit een tocht per trek schuit georganiseerd, die zou leiden van Amsterdam naar Haarlem. Het was name lijk 350 jaar geleden dat er geregeld beurt- vaartverkeer tussen deze beide steden ont stond. Gekleed als typen uit de Camera Ob- scura stapten twee dozijn leden van de so ciëteit en hun echtgenoten in de schuit, die met veel moeite was opgespoord. Hij was gemeubileerd met rieten stoelen en de Am- stel Brouwerij had gezorgd voor pullen en bier, een gebaar dat op grote prijs werd ge steld al was de lust tot consumeren wat geremd vanwege het koude weer. Na een toespraak van ir. Snijders, de di recteur van Havens en Handelsinrichtingen, gevolgd door het luiden van de bel vertrok de trekschuit van de steiger van het Ha vengebouw, al spoedig voorafgegaan door de Annemieke, een personeelsboot van de Koninklijke Zwavelzuurfabriek v/h Ketjen N.V., met aan boord de overige leden van de sociëteit en hun echtgenoten. Tijdens het schutten in Spaarndam werd het weer wat beter en de aankomst in Haarlem ge- Onze afnemer, de heer Kees Manders, heeft aan de gevel van zijn Moulin Rouge op het Thorbeckeplein te Amsterdam een moulin rouge laten aanbrengen, maar dan een rode molen bij wijze van lichtreclame. Vrijdag 19 mei j.l. om kwart voor tien drukte de heer Manders op de knop en de wieken van de molen zetten zich in bewe ging; daarmee was een primeur voor Am sterdam ontstaan, want een lichtreclame als deze bestond hier nog niet. De licht- wieken van de molen draaien net als bij een echte molen tegen de wijzers van de klok in, hetgeen een knap staaltje vak werk van Neon Weka genoemd mag wor den; de molen zelf wordt voor het groot ste deel gevormd door een Amstelembleem. Onder de vele genodigden die op het Thorbeckeplein stonden om de eerste wen telingen van de wieken te zien, bevond zich ook onze directeur, de heer P. Kra- nenberg. Hoewel het juist begon te rege nen kon dit niet verhinderen, dat ieder met plezier een glas bier in ontvangst nam teneinde een toost uit te brengen op de moulin rouge van de Moulin Rouge. De heer Manders heeft in de Moulin Rouge de sfeer van Wenen opgeroepen, die goed tot uiting komt in de gezellige schiedde dan ook onder stralende omstan digheden. Voor de Gravestenenbrug werd de trekschuit via een jaaglijn getrokken door een paard en terwijl een harmonie orkest voor de stemming zorgde, stapten de opvarenden aan wal. Begeleid door vele autoriteiten en de Haarlemse bloemenmeis jes begaf het gezelschap zich naar de kel der onder Brinkman, waar men werd ont vangen door de Sociëteit Teisterbant. Zowel de voorzitter als de heer Godfried Bomans lieten er geen twijfel aan bestaan, dat de ontvangst in deze kelder als een grote uit zondering en een even groot voorrecht moest worden beschouwd. De heer Bomans onderwierp enkele van Hildebrands typen aan een klein examen, door hun een vraag te stellen die op de voorgestelde figuur sloeg. Alle deelnemers ontvingen een exem plaar van de Camera Obscura, zodat zij nog eens konden lezen hoe groot het chauvi nisme van Beets was. Dat de leden van Teisterbant chauvinisten zijn, bleek wel het duidelijkst uit de woorden van de heer Bo mans, toen hij verklaarde: ,,U bent Am sterdammers, dat is iets, maar u bent geen Haarlemmers inrichting van het etablissement, compleet met bomen, straatlantaarns en druive- trossen. Een orkest begeleidt mannelijke en vrouwelijke vocalisten, speelt de moderne liedjes en noodt de gasten tot dansen op de ruime vloer. In de kelder van het pand is de Cave Toulouse Lautrec, die de atmosfeer van Parijs in herinnering brengt; op de eerste verdieping tenslotte is een club, zodat iedereen bij de heer Manders wel een loka liteit vindt die hem ligt. De nieuwe molen maakt het vinden van zijn zaak nu boven dien nog gemakkelijker. TISTOCHWAT Frankrijk bezit de drie snelste treinen ter wereld: de Mistral rijdt op het traject Parijs-Lyon gemiddeld 128 km/u; de Aquilon snelt op hetzelfde traject voort met 125 km/u, terwijl de Zuidexpres tus sen Parijs en Bordeaux met gemiddeld 115,2 km/u rijdt. Alles volgens dienst regeling. Zwitserland heeft meer dan vijftienhonderd meren en daarvan zijn er 1.360 in de Al pen, 125 in de laagvlakten en dertig in de Jura. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1961 | | pagina 14