Met de trekschuit naar Haarlem
Draaiende wieken
aan het Thorbeckeplein
Op zaterdag 3 juni had de Amsterdamse
Binnenvaart Sociëteit een tocht per trek
schuit georganiseerd, die zou leiden van
Amsterdam naar Haarlem. Het was name
lijk 350 jaar geleden dat er geregeld beurt-
vaartverkeer tussen deze beide steden ont
stond. Gekleed als typen uit de Camera Ob-
scura stapten twee dozijn leden van de so
ciëteit en hun echtgenoten in de schuit, die
met veel moeite was opgespoord. Hij was
gemeubileerd met rieten stoelen en de Am-
stel Brouwerij had gezorgd voor pullen en
bier, een gebaar dat op grote prijs werd ge
steld al was de lust tot consumeren wat
geremd vanwege het koude weer.
Na een toespraak van ir. Snijders, de di
recteur van Havens en Handelsinrichtingen,
gevolgd door het luiden van de bel vertrok
de trekschuit van de steiger van het Ha
vengebouw, al spoedig voorafgegaan door
de Annemieke, een personeelsboot van de
Koninklijke Zwavelzuurfabriek v/h Ketjen
N.V., met aan boord de overige leden van
de sociëteit en hun echtgenoten. Tijdens
het schutten in Spaarndam werd het weer
wat beter en de aankomst in Haarlem ge-
Onze afnemer, de heer Kees Manders,
heeft aan de gevel van zijn Moulin Rouge
op het Thorbeckeplein te Amsterdam een
moulin rouge laten aanbrengen, maar dan
een rode molen bij wijze van lichtreclame.
Vrijdag 19 mei j.l. om kwart voor tien
drukte de heer Manders op de knop en de
wieken van de molen zetten zich in bewe
ging; daarmee was een primeur voor Am
sterdam ontstaan, want een lichtreclame
als deze bestond hier nog niet. De licht-
wieken van de molen draaien net als bij
een echte molen tegen de wijzers van de
klok in, hetgeen een knap staaltje vak
werk van Neon Weka genoemd mag wor
den; de molen zelf wordt voor het groot
ste deel gevormd door een Amstelembleem.
Onder de vele genodigden die op het
Thorbeckeplein stonden om de eerste wen
telingen van de wieken te zien, bevond
zich ook onze directeur, de heer P. Kra-
nenberg. Hoewel het juist begon te rege
nen kon dit niet verhinderen, dat ieder
met plezier een glas bier in ontvangst nam
teneinde een toost uit te brengen op de
moulin rouge van de Moulin Rouge.
De heer Manders heeft in de Moulin
Rouge de sfeer van Wenen opgeroepen,
die goed tot uiting komt in de gezellige
schiedde dan ook onder stralende omstan
digheden. Voor de Gravestenenbrug werd
de trekschuit via een jaaglijn getrokken
door een paard en terwijl een harmonie
orkest voor de stemming zorgde, stapten de
opvarenden aan wal. Begeleid door vele
autoriteiten en de Haarlemse bloemenmeis
jes begaf het gezelschap zich naar de kel
der onder Brinkman, waar men werd ont
vangen door de Sociëteit Teisterbant. Zowel
de voorzitter als de heer Godfried Bomans
lieten er geen twijfel aan bestaan, dat de
ontvangst in deze kelder als een grote uit
zondering en een even groot voorrecht
moest worden beschouwd. De heer Bomans
onderwierp enkele van Hildebrands typen
aan een klein examen, door hun een vraag
te stellen die op de voorgestelde figuur
sloeg. Alle deelnemers ontvingen een exem
plaar van de Camera Obscura, zodat zij nog
eens konden lezen hoe groot het chauvi
nisme van Beets was. Dat de leden van
Teisterbant chauvinisten zijn, bleek wel het
duidelijkst uit de woorden van de heer Bo
mans, toen hij verklaarde: ,,U bent Am
sterdammers, dat is iets, maar u bent geen
Haarlemmers
inrichting van het etablissement, compleet
met bomen, straatlantaarns en druive-
trossen. Een orkest begeleidt mannelijke en
vrouwelijke vocalisten, speelt de moderne
liedjes en noodt de gasten tot dansen op
de ruime vloer.
In de kelder van het pand is de Cave
Toulouse Lautrec, die de atmosfeer van
Parijs in herinnering brengt; op de eerste
verdieping tenslotte is een club, zodat
iedereen bij de heer Manders wel een loka
liteit vindt die hem ligt. De nieuwe molen
maakt het vinden van zijn zaak nu boven
dien nog gemakkelijker.
TISTOCHWAT
Frankrijk bezit de drie snelste treinen ter
wereld: de Mistral rijdt op het traject
Parijs-Lyon gemiddeld 128 km/u; de
Aquilon snelt op hetzelfde traject voort
met 125 km/u, terwijl de Zuidexpres tus
sen Parijs en Bordeaux met gemiddeld
115,2 km/u rijdt. Alles volgens dienst
regeling.
Zwitserland heeft meer dan vijftienhonderd
meren en daarvan zijn er 1.360 in de Al
pen, 125 in de laagvlakten en dertig in de
Jura.
12