hadden de slag tegen de Hollandse wind
en de afsluitdijk verloren en de Nederland
se pers begon heerlijk de organisatie aan
te vallenDaar deugde niets meer van.
Voor ons is deze tweede dag een bijzonder
geslaagde geweest. Duizenden en nog eens
duizenden mensen stonden langs het par
cours. In mijn rapport aan de heer Wijde-
veld heb ik dan ook gezegd: „er waren
meer mensen dan gedurende de hele ronde
I960". Men heeft ons weer gehoord en
prima gehoord. In iedere geluidswagen
draaide men o.a. onze Amstelcalypso.
Wim van Est, de kenner
Leuke dingen op deze rit waren o.a. de
opening van de markt te Dirkshoorn na
het passeren van de karavaan. Op deze
markt stond ook onze vertegenwoordiger,
de heer Timmermans, bij een met Amstel-
vlaggen versierd tentje. Bij onze komst,
waarbij voor de zoveelste maal gezegd
werd dat ons bier zo goed was, stond hij
een vreugdedans uit te voeren. In Leeuwar
den waren naar schatting 15.000 mensen
op de been en tussen deze massa stond
een Volkswagen met daarvoor de heer en
mevrouw Faber met twee kinderen met
een enorm Amstelembleem bij zich. In
Dokkum waren aanwezig de heren Vis en
Schubart van het filiaal Groningen en
's avonds bij de borrel onze agent Wie-
mers. In het hotel, waar we de nacht
zouden doorbrengen zat ook nog de heer
Van der Meulen uit Leeuwarden. U ziet
het dus, steeds veel publieke belangstel
ling, maar ook belangstelling van eigen
zijde en dat doet je goed. Je ziet overal
dat men het witrode embleem en het
handgebaar als kwaliteit gaat leren zien.
Dat in radio- en televisieuitzendingen en
in de pers de ronde is afgekraakt, ach,
kan het anders. Het haperde nu eenmaal
aan organisatorisch inzicht en er zijn vele
fouten gemaakt maar beslist niet al die
fouten die men zo heerlijk in het daglicht
moest stellen. Zo zijn de dagen verlopen
in een ronderage die er toch wel zijn
mocht. Wat zijn nu onze kansen geweest?
Dick van Rijn heeft omgeroepen dat er
een avondrit was rond de Amstel Brouwerij.
In zijn laatste uitzending sprak hij van
minstens een miljoen toeschouwers (die
hebben onze wagens dus gezien). Via de
televisie-uitzendingen hebben we een paar
maal onze ravitailleringsdoeken gezien,
eenmaal een jurylid drinkend uit een Am-
stelblikje, eenmaal een rennersravitaille-
ringszakje en driemaal een lichtbak. Goed,
ik geef toe dat dit laatste maar door
weinigen is gezien.
Er zijn een 40.000 programmaboekjes ver
kocht en in die boekjes staan wij achtmaal
met ons embleem. We hebben in totaal
56 uur muziek gemaakt met onze geluids
wagen en daarbij honderden malen een
tekst uitgesproken. Op alle plaatsen was
een avondshow en daarin maakte Cees de
Lange per avond minstens zes maal een
verhaaltje op Amstel Bier. In de Tele-
visier-reportage die daarna vertoond werd
zat altijd iets van Amstel Bier. Op de nare
etappe Kerkrade-Zundert (hiervan is ook
een foto gemaakt) zag men de motor
ordonnans op een bepaald moment op zijn
rondebord schrijven en er stond op „Alleen
Amstel bier kan ons redden".
Als ik nu weer terug ga naar de kop van
dit verhaaltje dan moet ik, voor wat ons
aandeel betreft, zeggen:
HF.T IS ECHT NIET ZO SLECHT.
Str.