hadden de slag tegen de Hollandse wind en de afsluitdijk verloren en de Nederland se pers begon heerlijk de organisatie aan te vallenDaar deugde niets meer van. Voor ons is deze tweede dag een bijzonder geslaagde geweest. Duizenden en nog eens duizenden mensen stonden langs het par cours. In mijn rapport aan de heer Wijde- veld heb ik dan ook gezegd: „er waren meer mensen dan gedurende de hele ronde I960". Men heeft ons weer gehoord en prima gehoord. In iedere geluidswagen draaide men o.a. onze Amstelcalypso. Wim van Est, de kenner Leuke dingen op deze rit waren o.a. de opening van de markt te Dirkshoorn na het passeren van de karavaan. Op deze markt stond ook onze vertegenwoordiger, de heer Timmermans, bij een met Amstel- vlaggen versierd tentje. Bij onze komst, waarbij voor de zoveelste maal gezegd werd dat ons bier zo goed was, stond hij een vreugdedans uit te voeren. In Leeuwar den waren naar schatting 15.000 mensen op de been en tussen deze massa stond een Volkswagen met daarvoor de heer en mevrouw Faber met twee kinderen met een enorm Amstelembleem bij zich. In Dokkum waren aanwezig de heren Vis en Schubart van het filiaal Groningen en 's avonds bij de borrel onze agent Wie- mers. In het hotel, waar we de nacht zouden doorbrengen zat ook nog de heer Van der Meulen uit Leeuwarden. U ziet het dus, steeds veel publieke belangstel ling, maar ook belangstelling van eigen zijde en dat doet je goed. Je ziet overal dat men het witrode embleem en het handgebaar als kwaliteit gaat leren zien. Dat in radio- en televisieuitzendingen en in de pers de ronde is afgekraakt, ach, kan het anders. Het haperde nu eenmaal aan organisatorisch inzicht en er zijn vele fouten gemaakt maar beslist niet al die fouten die men zo heerlijk in het daglicht moest stellen. Zo zijn de dagen verlopen in een ronderage die er toch wel zijn mocht. Wat zijn nu onze kansen geweest? Dick van Rijn heeft omgeroepen dat er een avondrit was rond de Amstel Brouwerij. In zijn laatste uitzending sprak hij van minstens een miljoen toeschouwers (die hebben onze wagens dus gezien). Via de televisie-uitzendingen hebben we een paar maal onze ravitailleringsdoeken gezien, eenmaal een jurylid drinkend uit een Am- stelblikje, eenmaal een rennersravitaille- ringszakje en driemaal een lichtbak. Goed, ik geef toe dat dit laatste maar door weinigen is gezien. Er zijn een 40.000 programmaboekjes ver kocht en in die boekjes staan wij achtmaal met ons embleem. We hebben in totaal 56 uur muziek gemaakt met onze geluids wagen en daarbij honderden malen een tekst uitgesproken. Op alle plaatsen was een avondshow en daarin maakte Cees de Lange per avond minstens zes maal een verhaaltje op Amstel Bier. In de Tele- visier-reportage die daarna vertoond werd zat altijd iets van Amstel Bier. Op de nare etappe Kerkrade-Zundert (hiervan is ook een foto gemaakt) zag men de motor ordonnans op een bepaald moment op zijn rondebord schrijven en er stond op „Alleen Amstel bier kan ons redden". Als ik nu weer terug ga naar de kop van dit verhaaltje dan moet ik, voor wat ons aandeel betreft, zeggen: HF.T IS ECHT NIET ZO SLECHT. Str.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1961 | | pagina 10