Wat doet de economische afdeling? BEDRIJFSECONOMISCHE AFDELING BUITENLANDSE BROUWERIJPROJECTEN Op de tweede verdieping van het hoofd kantoor zetelt de Economische Af deling. Aan de hand van een paar voorbeelden wil ik een indruk geven van de werkzaam heden van onze afdeling en ik moge dan beginnen met de sub-afdelingen op te som men: a. Statistiekafdeling; b. Bedrijfseconomische afdeling; c. Afdeling Buitenlandse Brouwerijpro jecten. Om dan bij de Statistiekafdeling te begin nen. Stel, dat een onzer verkoopleiders wil we ten hoe de verkopen van een agent zich in een bepaalde periode hebben ontwikkeld. Hij zal zich dan tot de Statistiekafdeling wenden want deze kan hem de gewenste inlichtingen verstrekken. Daar zijn ook ge gevens te krijgen omtrent de afzetten van grossiers en afzonderlijke afnemers, alsook wat in de exportgebieden wordt verkocht. Hoe groot is onze afzet in de laatste jaren geweest Wat heeft de concurrentie in diezelfde pe riode gedaan? Hoe komt het, dat de verkoop in de ene sector van de markt minder vlot verloopt dan in de andere? Welke verwachtingen mogen er worden ge koesterd ten aanzien van het bierverbruik in de naaste toekomst? Hoe groot is de bierproductie in b.v. Frank rijk? Allemaal vragen waarop de Statistiekafde ling een antwoord kan geven, want zij ver zamelt en verwerkt al het cijfermateriaal, dat betrekking heeft op bieromzet en -ver bruik, zowel in binnen- als in buitenland. In de tweede plaats noemde ik de Be drijfseconomische Afdeling. Van tijd tot tijd moeten in ons bedrijf beleids beslissingen worden genomen. Teneinde hiervoor de gegevens te verzamelen, heeft de Bedrijfseconomische Afdeling de taak met vele afdelingen contact op te nemen. Daarbij komt nog, dat de economische ver houdingen in de wereld er beslist niet door zichtiger op worden, hetgeen voor de or ganisatie van ons bedrijf vele problemen meebrengt. In dit vlak verleent de Bedrijfs economische Afdeling haar medewerking om de organisatie van de onderneming zo goed mogelijk te helpen afstemmen op de ontwikkelingen zowel binnen het bedrijf als daarbuiten. Als voorbeeld van de problemen, waarmee deze afdeling te maken krijgt, noem ik het huisvestingsprobleem. Zoals bekend, is het bierverbruik in ons land na de oorlog dank zij de gestegen wel vaart en intensieve reclamecampagnes danig toegenomen. De afzet van ons bier is de laatste tijd dan ook snel gegroeid. Dit heeft o.m. tot gevolg, dat meer personeel moest worden aangenomen om de steeds in om vang groeiende werkzaamheden naar beho ren te kunnen verrichten. Voor de nieuwkomers moet een plaatsje worden gevonden, maar onze reeds volbe- zette brouwerij, opgesloten als zij is tussen de Mauritskade enerzijds en de huizen an derzijds, geeft daar nauwelijks gelegenheid toe Vooral kantoorruimte is zeer beperkt. De Bedrijfseconomische Afdeling tracht nu al metend, legpuzzelend en reorganiserend tot een zo rationeel mogelijke herindeling van de beschikbare ruimte te komen om zo doende voor het nieuwe personeel plaats te vinden. Andere problemen van intern-organisatori sche aard, met de bestudering waarvan deze afdeling is belast, betreffen o.m. de op bouw van de commerciële organisatie en beoordeling van winstgevendheid van diver se projecten. Tenslotte de afdeling Buitenlandse Brouwerij pro j ecten U zult zich wel kunnen voorstellen, dat, alvorens een brouwerijproject van plan werkelijkheid is geworden, een reeks ge gevens economische, technische en juri dische moet zijn verzameld en grondig bestudeerd. Uiteraard dient allereerst onderzocht te wor den of er een bestaansmogelijkheid is in het land of gebied waar de brouwerij is ge projecteerd. Hoe is het bierverbruik aldaar? Indien er reeds brouwerijen zijn, bestaat er in de markt dan nog ruimte voor nóg een? Wat zou de capaciteit van die brouwerij moeten zijn? Welke voorschriften bestaan er t.a.v. buitenlandse investeringen? Is lo kaal kapitaal beschikbaar? Is er een geschikt terrein te vinden en wat kost de grond? Is Zie blz. 4 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1961 | | pagina 5