U itstervingsprincipe
Vervanging
Hoe het veranderde in vijftig jaar
De vergunning wordt verleend onder
het z.g. uitstervingsprincipe. De ver
gunning blijft, op grond van wette
lijke bepalingen, voortbestaan gedurende
het leven van de houder. Komt deze te
overlijden, dan kan de vergunning slechts
eenmaal op zijn echtgenote of een zijner
kinderen van achttien jaar of ouder wor
den overgeschreven. Komt deze opvolgen
de houder te overlijden dan vervalt de
vergunning.
Het gevolg hiervan is dus, dat het aantal
vergunningen per gemeente uitsterft en
een herziening van het maximum per ge
meente is derhalve noodzakelijk.
Bovendien kent de wet de mogelijkheid
tot overschrijving van een vergunning bij
het leven van de houder op naam van een
ander, indien de lokaliteit, waarvoor ge
noemde vergunning dan zal gelden, kan
worden aangemerkt als een z.g. inrichting
voor maatschappelijk verkeer. De eisen
aan een dergelijke inrichting gesteld, zijn
afhankelijk van de belangrijkheid van de
gemeente waarin deze inrichting gelegen
is. Als voorbeeld hiervan zijn te noemen
hotel-café-restaurant, café-restaurant of in
richtingen, waarin vergaderingen, tentoon
stellingen enz. kunnen worden gehouden,
welke voor het maatschappelijk verkeer van
de bewuste gemeente van groot belang zijn.
In dergelijke bedrijven kan dus de ver
gunning worden overgeschreven op een
opvolger bij overdracht van de exploitatie.
Dit schept dus ook de mogelijkheid een
vergunning, geldende voor een eenvoudig
café (niet aangemerkt als een inrichting
voor maatschappelijk verkeer) te doen
overplaatsen op een bedrijf, dat wel aan
deze eisen voldoet; de vergunning wordt
dan tegen uitsterving beschermd.
Bij de huidige wetgeving is het moge
lijk zich in de uitoefening van de
vergunning door een ander te laten
vervangen, hetgeen veelvuldig voorkomt.
In dat geval bestaat er tussen vergunning
houder en vervanger een z.g. vervangings
overeenkomst, waaruit blijkt, dat de
vergunninghouder te allen tijde de risico
van het bedrijf blijft dragen.
De vergunninghouder bedingt voor zich
een zekere uitkering van de winst van het
bedrijf. Begaat de vervanger een drankwet
overtreding, welke als gevolg intrekking
van de vergunning kan hebben, dan zal de
vergunninghouder hiervan de risico's
dragen.
De afdeling vergunningen op ons hoofd
kantoor maakt zulke vervangingscontracten
ten behoeve van onze clientèle vrijwel da
gelijks. Overigens gaat onze bekende Am-
stelservice ook op dit gebied zeer ver.
Onze afnemers weten, dat wij doorkneed
zijn in drankwetproblemen en gaarne en
veelvuldig van advies dienen. Vele van
onze relaties hebben hiervan reeds gepro
fiteerd.
Wij hebben in dit artikel uiteraard slechts
een tipje kunnen oplichten van de Drank
wetsluier, want aan dit onderwerp zijn
zoveel facetten te ontwaren, dat er gemak
kelijk een Spongat mee zou kunnen wor
den gevuld.
Zo hebben we niet gesproken over het
verlof B, hetwelk toestemming verleent
alkoholvrije dranken te verkopen voor ge
bruik ter plaatse, hetgeen voor onze brou
werij niet bijster interessant is. Evenmin
hebben we gesproken over de op handen
zijnde nieuwe Drankwet. Hierin zal de
vorengenoemde mogelijkheid tot vervanging
van de vergunning wel komen te vervallen.
Wij hopen, dat uw inzicht aangaande de
eisen welke aan het verkopen van ons
produkt op zovele plaatsen in den lande
gesteld worden, iets is verdiept en dat u
met een andere en meer begrijpende blik
in het rond zult kijken als u in een café
of in een inrichting van maatschappelijk
verkeer uw Amstel biertje drinkt...
G. Ch. Nieuwendijk
Hieronder geven wij twee jaartallen met daarachter het aantal vergunningen en verloven A
in Nederland in die jaren.
Jaar Vergunningen Verloven A
1910 22.558 21.479
1959 17.555 7.507
2