voor gezamenlijke rekening een ijsbreker om de vaart voor de waterschuiten open te houden. De schaatsenrijders zagen in deze ijsbreker geen spelbreker, zoals de afbeelding bewijst! Integendeel, de ijs breker trok enorme belangstelling, ook op de wal. Tijdens een bijzonder strenge win ter noteerde Jacob Bicker Raije op een januaridag van 1740 in zijn dagboek, dat de jonge Hendrik de Veer door langdurig kijken naar de ijsbreker op de Amstel zo door de koude bevangen werd, dat zijn ingewanden verstopt werden en hij de andere dag stierf De hierbij gereproduceerde gravure „Win tervreugde op den Amstel" van Tieleman van der Horst uit het midden der acht tiende eeuw geeft van de ijsbreker de vol gende beschrijving De Ysbreeker word gebruikt om by be sloten water des winters door het ys een slop te maken van de Stad Am- steldam af tot aan de stad Weesp toe, en dus de vaart te openen voor de waterschuiten tot het halen van Vars water uit de rivier De Vecht, zo tot het gebruik van de Brouwers als van de andere ingezetenen dier stad. Deze Ysbreeker is in den jare 1696 gebouwd ten kosten der gezamentlyke Brouwers van Amsteldam die hem ook nog in eigendom hebbenhy word bevaren door eenen Schipper en vyf Knechts; zyne werking is, dat hy door kracht van paarden tegen of op het ys gehaald wordende door zyne zeven met yzer beslagen Steven het ys ter breedte van het slop in zes stroken snyd, dewelke door des Ysbreekers voortgang tegen deszelfs boeg, die tusschen de Steven ook met yzer beslagen is, stuitende en daardoor benedenwaarts gedrukt wor dende, doorgaans afbreeken en dus het gebroken ys, onder den Ysbreeker henen dryvende, agter denzelven in langwer pige stukken wederom op komt. Om dezen Ysbreeker te konnen bestuuren, is dezelve agter met een roer, gelyk gewone vaartuigen, voorzien, waardoor hy als de bogten, die gemaakt moeten worden, niet te groot zyn, of als het ys niet al te zwaar is, zeer wel kan worden bestuurd, zynde, om hem ge noegzaam stuurlastig te maken, in zyn agter-onder omtrent 19000 pond bal last geplaatst; maar als de bogten groot gemaakt moeten worden, of dat het ys zwaar is, dan vermag het roer alleen hem niet te stuuren, maar dan worden tot dat einde de trossen of touwen, waaraan de paarden denzelven voort trekken, door taliebloks, die aan weder- zyden vooraan op denzelven zyn, aan- getaliet, naar die zyde, daar men ze begeert te hebben, waardoor het volk op den Ysbreeker in staat is, om hem behoorlyk te bestuuren. De Trossen, waaraan de paarden trekken, worden op den wal gemeenlyk door agt man, die men Troslopers noemt, bered, dog waartoe minder of meerder manschap gebruikt word, naar mate dat men 1, 2, 3 of meerder trossen gebruikt; deze troslopers moeten oppassen dat de trossen niet onder het ys, nog langs den kant van de wallen agter eenige paaltjes en daar omtrent leggende vaartuigen vastraken, of indien zulks gebeurd, moeten zy ze opligten en daarover heen werpen. Deze Ysbreeker word by open water onder eenen der afgeschoten bogen van de hoge steene Amstelbrug bewaard, waartoe de Stad de plaats vergund, en is onder het opzigt van drie Commis sarissen gesteld, die gedurende het open water, zo aan den Ysbreeker, als aan deszelfs gereedschappen, alle de nodige reparatiën ten kosten van de gezamentlyke Brouwers der stad Am steldam laten doen. Bovengenoemde ijsbreker had reeds een voorganger: op 21 november 1651 sloten tien brouwers een overeenkomst met een aannemer om de ijsbreker met paarden te trekken. Waarschijnlijk was dit contract het eerste gemeenschappelijke optreden van de Amsterdamse brouwersAls het ijs al te dik werd zoals in de winters van 1687, 1740, 1763 en 1783 nam men zijn toevlucht tot het openbijten en zagen van de gehele vaarweg tussen Am sterdam en Weesp. Het water werd voor arme mensen in zulke dagen onbetaalbaar. Het gebruik van gesmolten ijs uit de grachten maakte dan vele slachtoffers. Na dat de brouwers hun ijsbreker 7 november 1786 aan de stad hadden overgedragen, raakte dit werktuig vrij spoedig in onbruik. De geschiedschrijver C. van der Vijver verhaalt in 1844 dat men „tegenwoordig" alleen nog het bijten en zagen toepast. Aan alle gezellige drukte der vanouds nieuwsgierige Amsterdammers rond de stoere ijsbreker herinnerde tot 1942 aan de Weesperzijde 23 de eeuwenoude zij het meermalen vernieuwde herberg „d'IJsbreker". Men vindt er thans... de Prijsbreker L. C. Schade van Westrum 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1961 | | pagina 12