Op de Mauritskade werd de ketel op een kant gezet. omgeving te laag. Hij werd naar de Wees- perzijde gedirigeerd en de heer Wahlen uit Badhoevedorp (altijd al een gemeente van krachtpatsers geweest) begon met zijn hel pers een vooralsnog duister gemanoeuvreer met twintig-tons-dommekrachten en stapels biels. waren geen bovenleidingen van de tram gesneuveld, hij was behouden thuis ge komen. 's Middags werden uren besteed om het geheel op een zijkant te zetten, zodat hij minder plaats zou innemen en tegelijkertijd in een goede stand zou staan om hem in zijn hoek te plaatsen. Gedurende al die tijd was het verkeer op de Mauritskade gestremd, maar druk was het er toch, vooral toen de scholen, waar aan deze buurt zo rijk is, uitgingen. Boven op de „kolenbrug", die over de kade heenloopt, zei de heer Van Rijn ons: „Zo'n stoomketel gaat hoe langer hoe meer op een geyser lijken. Vroeger was een stoom ketel echt een ketel, dat kwam omdat men toen alles klonk en de techniek van het lassen nog niet onder de knie had. Nu kunnen er grotere spanningen opgenomen worden omdat de lasplaatsen even sterk zijn als het moedermateriaalin de ketel zelf ontstaat een druk van wel vijftig at mosfeer. En een belangrijk voordeel van deze uitvoering is de snelle en gemakkelijke regelbaarheid". De hoekpijpketel van tweeëndertig ton stond tenslotte, in zijn volle lengte van 13.j^2 meter, op een as met twaalf wie len. Dat was vier januari. De volgende dag begon de tocht naar de brouwerij. Politie op de motor en te voet o.I.v. inspec teur Brouwer (sic!), hield het verkeer tegen waar dat nodig was en nam maat regelen om een doortocht mogelijk te ma ken. Zelfs op de werkelijk niet smalle Weesperzijde was de weg voor de ketel, getrokken door een zware takelwagen, toch nog niet breed genoeg vanwege de gepar keerde auto's. De agenten die vooruit wa ren gelopen, trachtten de bestuurders op te sporen of maakten korte metten met een kleine wagen door deze met vereende krachten op de stoep te zetten. ,,Dat ze dat niet 's nachts doen, nou houen ze het hele verkeer op", zei een toeschouwer. Maar een nachttransport heeft het probleem van onvoldoende licht en dan staan ALLE auto's geparkeerd, grote en kleine, waarvan de eigenaars te bed liggen. Neen, zo was het goed en in drie kwartier was de karavaan via Wees perzijde, 1ste Oosterparkstraat en Wibaut- straat naar de Mauritskade geloodst. Hij was niet door het plaveisel gezakt, er De ketel staat voor de nis naast de portiers loge. 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1961 | | pagina 21