Op de Mauritskade werd de ketel op een
kant gezet.
omgeving te laag. Hij werd naar de Wees-
perzijde gedirigeerd en de heer Wahlen uit
Badhoevedorp (altijd al een gemeente van
krachtpatsers geweest) begon met zijn hel
pers een vooralsnog duister gemanoeuvreer
met twintig-tons-dommekrachten en stapels
biels.
waren geen bovenleidingen van de tram
gesneuveld, hij was behouden thuis ge
komen.
's Middags werden uren besteed om het
geheel op een zijkant te zetten, zodat hij
minder plaats zou innemen en tegelijkertijd
in een goede stand zou staan om hem in
zijn hoek te plaatsen.
Gedurende al die tijd was het verkeer op
de Mauritskade gestremd, maar druk was
het er toch, vooral toen de scholen, waar
aan deze buurt zo rijk is, uitgingen.
Boven op de „kolenbrug", die over de kade
heenloopt, zei de heer Van Rijn ons: „Zo'n
stoomketel gaat hoe langer hoe meer op
een geyser lijken. Vroeger was een stoom
ketel echt een ketel, dat kwam omdat men
toen alles klonk en de techniek van het
lassen nog niet onder de knie had. Nu
kunnen er grotere spanningen opgenomen
worden omdat de lasplaatsen even sterk
zijn als het moedermateriaalin de ketel
zelf ontstaat een druk van wel vijftig at
mosfeer. En een belangrijk voordeel van
deze uitvoering is de snelle en gemakkelijke
regelbaarheid".
De hoekpijpketel van tweeëndertig ton
stond tenslotte, in zijn volle lengte van
13.j^2 meter, op een as met twaalf wie
len. Dat was vier januari. De volgende
dag begon de tocht naar de brouwerij.
Politie op de motor en te voet o.I.v. inspec
teur Brouwer (sic!), hield het verkeer
tegen waar dat nodig was en nam maat
regelen om een doortocht mogelijk te ma
ken. Zelfs op de werkelijk niet smalle
Weesperzijde was de weg voor de ketel,
getrokken door een zware takelwagen, toch
nog niet breed genoeg vanwege de gepar
keerde auto's. De agenten die vooruit wa
ren gelopen, trachtten de bestuurders op te
sporen of maakten korte metten met een
kleine wagen door deze met vereende
krachten op de stoep te zetten.
,,Dat ze dat niet 's nachts doen, nou
houen ze het hele verkeer op", zei een
toeschouwer. Maar een nachttransport heeft
het probleem van onvoldoende licht en
dan staan ALLE auto's geparkeerd, grote
en kleine, waarvan de eigenaars te bed
liggen. Neen, zo was het goed en in
drie kwartier was de karavaan via Wees
perzijde, 1ste Oosterparkstraat en Wibaut-
straat naar de Mauritskade geloodst. Hij
was niet door het plaveisel gezakt, er
De ketel staat voor de nis naast de portiers
loge.
19