NEFER, Dit fijne beeldje vormt een van de mees terstukken van de Egyptische kleinkunst; het bezit daarenboven al de kwaliteiten van de grote sculptuur. Rechtstaande, het linkerbeen vooruit, houdt Nefer in iedere hand een cylinderachtig stokje. Verschil lende verklaringen werden hiervoor ge geven, doch wellicht moet men deze stokjes enkel als symbool of als een vorm van een scepter beschouwen. De figuur leunt tegen een pijler. De polychromie, door de tijd verzacht, is goed bewaard gebleven en verhoogt de levendige indruk van het geheel. Vijfde dynastie Oude Rijk, ca. 2500 voor Chr., farao Oeserkaf. Met dit kalkstenen beeldje der brouwers zijn we bijzonder in onze schik, want hoe wel dr. F. Hayduck het reeds zei in zijn in 1925 verschenen Illustrierte Brauerei Lexikon, weten wij door de recente op gravingen en door dergelijke meesterstuk ken van de Egyptische sculptuur zeker, dat bgyPte behoort tot de landen, waar de geboorte van het bier plaats vond. Ten tijde van farao Oeserkaf kende men reeds afzonderlijke moutbereiding, de bieraccijns, prijsvaststellingen voor de verkoop, bepaal de brouwerijcentra zoals Pelusium en wa ren we reeds op de hoogte van een wel varend bier- en barleven. Dit laatste zou ik willen staven met een ied uit Altagyptische Liebesliedet ■Du ziehst von Schenke zu Schenke. Biergeruch trijft jeden, der Dir naht. Das Bier vertreibt die Menschen. Es laszt Deine Seele Schaden nehmen (Ge gaat van tapkast naar tapkast. Bier lucht komt ieder tegemoet, die dichtbij u komt. Het bier jaagt de mensen weg. Het brengt schade toe aan uw ziel.) Uit alle gevonden geschriften en voorwer pen mag men de conclusie trekken, dat bier wellicht de alleenheersende drank in Egypte is geweest. De bekende Franse gastronoom Brillat Savarin is zelfs de me ning toegedaan, dat de geschiedenis van het bier teruggaat tot de Egyptische oergod Osiris en hij schrijft dan ook: et la bière qu on attribue a Osiris remonte jusqu aux temps au dela desquels il n'ya rien de certain (en het bier, dat men aan Osiris toeschrijft gaat met zijn historie terug tot ver daarvoor, een periode waar van ons niets met zekerheid bekend is). Egypte kende reeds vroeg de voordelen van een centrale coöperatieve ge- en ver- bruikscentrale en dat ook daarbij een be- langrijke plaats aan het bier werd toe bedeeld moge blijken uit de gevonden klei- platensoldaten en ambtenaren werden met bier en brood betaaldde koningin kreeg per dag tien broden en twee pullen bier; een prinses kreeg tien broden en één pul bier en een gardeofficier twintig bro den en twee pullen bier. Een lied uit het vorengenoemde boekje van Schott uit de tijd van de IVe dynastie (ca. 2700 v. Chr.) is wel aardig om even aan te halen vanwege de opvoedkundige strekking „Ubernimm Dich nicht beim Biertrinken. Sprichst Du, kommt etivas anderes aus Deinem Mund. Du weiszt nicht, wer es sagt. Du fallst und Deine Glieder versagen (Ga u niet te buiten aan bier; als u spreekt komt er iets anders uit uw mond. U weet niet wie het zegt. U valt en uw ledematen weigeren de dienst.) hoofd der brouwers, 27

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 29