„Geklier met een lier" We moeten het toegeven: erg fraai is deze titel niet. Maar wat wilt ueen vrouw wordt weieens iebel van haar man als hij dag in dag uit zit te knutselen. En toen de heer Rob van der Bas in Blaricum een oude draailier had ontdekt, knutselde hij er net zo lang aan, tot hij er een boek over kon schrijven. En toen zei mevrouw Van der Bas„Dan weet ik een leuke titel geklier met een lier". We kunnen net doen als de heer Van der Bas op dat moment: fijntjes glimlachen. Maar hij was voldaan en speelde op zijn nu geheel gerestaureerd bezit tot zijn vrouw opnieuw iebel dreigde te worden. Die tijd is nu alweer lang voorbij en vaak gaat de heer Van der Bas er op uit om feestjes op te luisteren met zijn merkwaar dige instrument. Op 12 oktober j.l. speelde hij voor onze Amerikaanse gasten tijdens de lunch in een molen te Den Haag. En hij zong er toepasselijke liedjes bij. Men was verrukt. „Mijn draailier", vertelt de heer Van der Bas, „is het laatste model en dat dateert uit de eerste helft der achttiende eeuw. De Fransen spreken van vielle a roue, in tegenstelling tot de vielle a archet, de vedel. Maar hoewel de vedel is uitgegroeid tot onze moderne viool heeft de draailier, ondanks de verbeteringen en veranderingen aan zijn exterieur altijd hetzelfde principe behouden. De klankkast heeft de vorm van een luit, de hals, die op het bovenblad is aange bracht bestaat uit een langwerpig kastje met opklapbaar deksel, aan het ene uit einde versierd met een fraai vrouwekopje. Aan dat einde bevinden zich ook de zes schroeven om de snaren te stemmen. Twee chanterelle snaren, unisono gestemd, lopen door de hals, waaraan een klaviatuur ge monteerd is. Aan de toetsen van het kla viatuur zitten tangenten die als zij worden ingedrukt de snaren afknijpen waardoor de toonhoogte wordt bepaald. Een indirecte vingerafzetting dus. Tussen de kam en de hals bevindt zich, onder een afneembare kap, een rad, dat de onderkant van de snaren raakt en op vernuftige wijze de strijkstok vervangt. Door de slinger rond te draaien komt het rad in beweging en raken de snaren in trilling. Van een op- en afstreek, zoals bij de viool is geen sprake, er ontstaat een continutoon die nog wordt versterkt door de z.g. bourdonsnaren, aan weerszijden van de hals. Deze staan niet in verbinding met de klaviatuur en geven, De heer Rob van der Bas met zijn draailier. 22

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 24