V Het vliegend hert „Wie had dit ooit gedacht, dat ik als weduwvrouw, Hier in dit vlugtend hart een biertje tappen zou? (naar Vondel in 1665) Zoals vele verzamelaars trekken ook wij nu en dan eens door ons vaderland om te proberen objecten van kwaliteit en zeld zaamheid te verwerven. Na twee oorlogen, die binnen een mensenleeftijd ons wereld deel teisterden, ging er onschatbaar veel verloren en het is te begrijpen, dat de be wering „een goed stuk is schaars" niet enkel een leus is, maar een harde realiteit. Dank zij een bevriende relatie kon ik on langs de hiernaast afgebeelde fayence bier pul (eind 17e eeuw) in eigendom ver krijgen. Onder fayence (genoemd naar het Italiaanse aardewerkcentrum Faënza) of majolika (genoemd naar het vijftiende- eeuwse Spaanse centrum Majorca) verstaat men tegenwoordig die pullen, waarbij de egale klei eerst met een laag van witte aarde bedekt werd de klei werd daar na beschilderd en hierover kwam dan nog een doorzichtig loodglazuur. Duidelijk is bij deze pul te zien, dat de beschildering plaats vond op de reeds aangebrachte on dergrond en dat bij de kleurgeving slechts die kleuren gebruikt werden, welke het bak- proces konden overleven. Cipriano Piccol- passo geeft in zijn beschrijving in de zes tiende eeuw van de pottebakkerskunst reeds aan, dat slechts de zogenaamde „Scharf- feuerfarben", wit (bianchetto), groen (ver- de), donkergeel (zallo), helgeel (zalluli- no), blauw (azurro) en paarsbruin (ma- ganese) gebruikt kunnen worden. Alle ge noemde kleuren vindt men terug in deze a-cylindrische pul. Men staat verbaasd over de grote handigheid waarmede de verf die vrijwel onmiddellijk opgezogen werd is aangebracht. Buiten Italië ontwikkelde zich een belang rijke fayence-industrie in Nederland, vooral in Delft. Eens bloeide daar de bierbrou werij welig, maar reeds in 1680 waren er van de honderd brouwerijen, die er vroe- ger bestonden nog slechts vijftien in be drijf, de andere hadden de crisis niet over leefd. In de lege fabrieken werden aarde werkindustrieën gevestigd, die vaak de naam van de betrokken brouwerij overna men. Het vliegend (gekroonde) Hert was één van die brouwerijen in Delft en het is waarschijnlijk, dat onze bierpul uit die om geving afkomstig is. Het Vliegend Hert op onze bierpul, dat op het schilderij van Frans Hals en het Delft- se-brouwerijembleem is één en hetzelfde model. De voorstelling van het HERT is zo oud als het jachtvermaak. Als de edelman met zijn stoet van het vermoeiende najagen van herten terugkeerde, wat kon hem dan wel- komer zijn dan een goede maaltijd, en welk geschikter en uitlokkender uithangbord kon de waard dan uithangen dan het HERT. Men vindt het in alle kleurenmaar toch voornamelijk het WITTE, dat in Engeland 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 22