Tï DE BROMFIETS HAALT IN Dit kan gerechtvaar digd zijn, maar geen gewoonte van maken In dit geval mag de bromfietser het snelverkeer niet rechts inhalen [58515 Men mag ander rijdend verkeer alleen aan de rechterzijde passeren bij het inhalen, als dit tijdig en op duidelijke wijze te ken nen geeft, dat het links afslaat, aldus de A.N.W.B. Wil dus een bromfietser een voor hem rijdende auto inhalen, dan moet hij deze, formeel gesproken, dus links passeren. In het drukke stadsverkeer wordt tegen deze regel zeer dikwijls gezondigd, en in vele gevallen is dat onvermijdelijk. Het verschil in snelheid tussen de files „snel verkeer" en „langzaam verkeer" is dikwijls zo gering, dat een kleine vertraging voor het snelverkeer maakt dat de bromfietser, in de „langzaam verkeer" file sneller rijdt dan de links van hem rijdende auto's. Het is in een dergelijke situatie zeker niet in het belang van de verkeersveiligheid dat de bromfietser gaat passeren. Het rechts inhalen mag evenwel voor de bromfietser geen gewoonte worden hij doet er goed aan te beseffen dat deze handelwijze formeel niet juist is, doch alleen onder bepaalde omstandig heden gerechtvaardigd is. De ANWB meent hierop met nadruk te moeten wijzen. Vele bromfietsers blijken namelijk in de mening te verkeren dat rechts inhalen altijd geoorloofd is: niets is echter minder waar Het kan zelfs gevaarlijk zijn, vooral als de bestuurder van de ingehaalde auto, om welke reden dan ook, naar rechts uitwijkt. Verder wijst de ANWB er nog op, dat, onafhankelijk van het bovenstaande, een tram altijd rechts gepasseerd moet worden door het langzame verkeer. Er zijn ver schillende situaties denkbaar waar het in het belang van de verkeersveiligheid beter is dat bromfietsers de auto's rechts inha len! Dit neemt niet weg dat de bromfiet ser zich bewust moet zijn, dat hij daarbij van de geldende verkeersregels afwijkt, en dat dus de grootste voorzichtigheid geëist is. Oe BZB gaat weer oefenen Het BZB-oefenseizoen is weer aangebroken voor de vrijwilligers in ons bedrijf, die pe riodiek bij elkaar komen om de verworven kennis en vaardigheden op peil te houden. De Bedrijfszelfbescherming (BZB) is een wettelijk voorgeschreven instelling, die in tijd van oorlog paraat is om bij aanvallen persoonlijk leed en bedrijfsschade te leni gen en te beperken. Het behoeft geen be toog, dat een dergelijke doelstelling veel enthousiasme eist, want wie wil (en ver wacht er) oorlog? Maar het is net als met een ongevallenverzekering of een brandver zekering niemand verwacht een ongeval te zullen krijgen of brandschade op te lopen, maar toch verzekert men zich en betaalt de premie. Niettemin is het een aangelegenheid die tijd en moeite vraagt en het is daarom een goede gedachte geweest hier iets tegenover te stellen in de vorm van een ontspannings avond. Van oktober tot april zullen maandelijks drie oefenavonden gehouden worden, steeds gevolgd door een avond, gewijd aan de vreugden des levens, zoals een aardige film, dansen en wedstrijden om Kerst- en Paas- prijzen. De oefenavonden omvatten theorie en prak tijk van het brandblussen, redding, gewon- denvervoer en -verzorging en duren van half acht tot tien uur, onder leiding van de heer G. Struiksma, de instructeur. 18

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 20