Ronde in het kort worden dat ons bier ZO is en langzaam maar zeker zal een ieder hiervan door drongen kunnen zijn. Dacht u, dat wij het niet op prijs stelden dat men bij het afscheid nemen in het stadion speciaal naar de „Amstelmannen" vroeg. Iedereen heeft ons leren kennen, van renner tot direkteur, van motorordon- nance tot rijkspolitiebegeleiders om nu maar niet te spreken van de duizenden langs de weg. We hebben meegedaan met deze ronde, het was een belevenis en we zijn in deze ronde het grote begrip Amstel geworden. Het is echt niet de bedoeling om hier alle namen van de deelnemende renners en officials te noemen, ik wil enige uitzon deringen maken en wel voor de directeur van de ronde, een bijzonder fijn en eerlijk mens, de heer L. R. A. van Oest; voor de winnaar, de u bekende renner Peter Post; voor de man die dagelijks voor het opvoeren en uitdelen van onze ravitaille ring zorgde, de heer L. (Plein 24) Halver- stad; voor de man die bijzonder zwaar werk heeft verricht als chauffeur in de bezem wagen, de vertegenwoordiger van de afd. Winkelverkoop, de heer F. Weldring en voor de chauffeur van onze wagen, waar mee bergen werk verzet zijn, de heer S. Walter. Het verloop van de hele ronde? Hieronder in het kort. Op dinsdag 10 mei verschenen we op het Rembrandtplein bij Schiller om 9.30 uur. We zaten volgeladen met Nibb-it, bier, ge luidsinstallatie enz. enz. en we lieten horen dat we er waren. De wagen van Plein 24 verscheen ook en aan alle ren ners en officials werd in een keurige Amstel-zak, voorzien van lange lus, het eerste pakket uitgedeeld. Wat er in zat? Een rijstevlaai, drie belegde broodjes, een banaan, een sinaasappel en voor de renners een zak klontjes. Dat de heren renners wel wat kunnen verwerken, moge blijken uit het feit, dat ze halverwegen de rit nog eens zo'n zak vol uitgereikt krijgen. Zo hebben we dan in totaal tienmaal pakketten uitgedeeld. Om twaalf uur klonk het startschot en de hele meute ging van honk. Het begin was heel zwaar i.v.m. de felle tegenwind. Het zwaarste stuk was de afsluitdijk en zo kwa men er in Heerenveen tien renners min der binnen dan er gestart waren. Als u nu weet, dat in de volgende zeven etappes slechts zeven man zijn uitgevallen, dan zegt het wel genoeg hoe zwaar de eerste dag was. De tweede dag was een betrekkelijk rus tige dag, want de rit in de ochtend was slechts 103 km naar Assen. Daar werd 's avonds een criterium gereden over 60 km. Zodat wij met onze wagen tot tien uur tamtam konden maken. De derde dag reden we geneutraliseerd naar Hoogeveen, dat wil zeggen, dat we heel rustig hebben gereden en dat de ren ners per bus werden vervoerd. In Hooge veen wachtte ons een aardige verrassing. Het gemeentebestuur had n.l. in de open lucht, in het hartje van Hoogeveen, voor allen die deelnamen een echt Drentse koffietafel aangericht en we werden daar van spijs en drank voorzien door lieftal lige deernen in Drents kostuum. Weet u, dat buiten dit vele eten om de renners ook nog een biefstukje van een half pond gin gen verwerken? Na de lunch klonk het startschot voor een rit met wind mee over 205 km naar Nijmegen. In het Goffert- stadion, waar wij ook finishten is het me mogen gelukken om door de radio te ko men. Ik hoop dat ook u het heeft gehoord. Donderen In een zeer benauwde en drukkende atmos feer vertrokken we de vierde dag voor een rit van dik 200 km naar Sittard. Hier was beslist storm op komst, je kon het als het ware voelen. Het was ook zo. Betrekkelijk vlug na de ravitaillering in Roermond brak het onweer los. Het was gewoon een wolk breuk. De lucht werd pikdonker en we moesten met groot licht gaan rijden. Tot aan de assen reden we zo nu en dan door het water. Hagelstenen als duive-eieren kletterden op ons neer. Plots stond onze wagen stil, alles was drijfnat geworden. Dank zei de hulp ook van de chauffeur van de Gazelle-wagen konden we twintig minuten later weer starten, na de voorkant van de wagen volgestopt te hebben met onze handdoeken en schuimrubber zittingen. De vijfde etappe was weer in twee delen gehakt. Een korte rit van 103 km naar Helmond en 's avonds een rit over 80 km op het circuit. De zesde dag HelmondVlissingen was op zondag. We mochten nergens muziek ma ken. Slechts zeer gepast van ons laten horen was toegestaan in Tilburg en Breda en van Sprundel tot Hoogerheide en wederom in Vlissingen. In Zeeland was bijna alles verboden. Een rare opmerking hoorde ik daar van een inwoner uit Kloe- tinge bij Goes. Tijdens ons korte opont- 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 8