Deze maand Rabelais? zijn we allemaal een beetje jarig. De Amstel Brouwerij werd deze maand, negen tig jaar geleden een brokje werkelijkheid: de eerste steen werd gelegd, 11 juni 1870. Maar wij gaan niet terugblikken zo als u misschien had gedacht (of gevreesd). Om twee redenen niet. Als het juist is, dat heel het Nederlandse volk op een ver jaardag zegt „daar ga je", dan is het niet juist om nu plotseling te zeggen „zo ben je gegaan". In de tweede plaats: we moe ten ons kruit niet verschieten voor het honderdjarig bestaan, in 1970. Wel willen we op deze plaats elkaar even aanzien en zeggen: in negentig jaar zijn we enorm gegroeid, we zijn een gerenom meerd bedrijf geworden, het gaat goed en we zullen met zijn allen ons best doen het zo te houden. Want de Amstel Brouwerij is niet een bierspuwende robot, maar een samenstel van mensen, die met hand en hart, met verstand en bekwaamheid (op zijn Amsterdams: met sjoege en kracht) materiaal en materieel hanteren om uit bes te grondstoffen een kwaliteitsprodukt te maken waarop wij met recht trots kunnen zijn; mensen, die bovendien door hun on derlinge verstandhouding en de betrekkin gen die zij onderhouden met afnemers en leveranciers de grondslag leggen voor een gezonde voortzetting van de zaken, nog vele, vele jaren lang Enige punten uit het jaarverslag 1959 vra gen in de eerste plaats onze aandacht: on danks allerlei moeilijkheden en een stij ging der kosten, ging het ons bedrijf toch goed. Niet in de laatste plaats was dat te dan ken aan het prachtige weer. Daar profi teerden natuurlijk ook onze afnemers van en over een afnemer die door noodlottige omstandigheden daarvan niet geheel heeft kunnen profiteren, wordt in dit nummer iets meer verteldcafé Reynders op het Leidseplein. Ook een andere, reeds lang bestaande afnemer passeert onze revue. lm» portbier Van den Brüle in Luik. En natuurlijk moeten wij iets vertellen over het kwaliteitsgebaarwie Amstel drinkt, doet zo Allerwegen, in binnen- en buitenland, begint het Amstelgebaar door te dringen en wint waardering. Internationale waardering ondervindt ook de tuinbouwtentoonstelling Floriade, waar over in dit nummer een impressie ver schijnt en die tevens mededingt in een wedstrijd, welke het Floriadebestuur uit schreef voor personeelsbladredacteuren. Er wordt veel geduimd, dat zal duidelijk zijnmaar dat komt misschien ook door dat kwaliteitsgebaar. Een gezonde ziel kan niet leven in een droog lichaam.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 2