Zwarte borrel in verkeerde glas Artiesten Ideale bierkelder ten zwemles nemen. „Er is zoveel water in Nederland en Amsterdam heeft zoveel grachten, dat je moet kunnen zwemmen", placht hij hen voor te houden en dat in een tijd dat het nog een voorrecht was zwem les te mogen ontvangen. Met het opgroeien zagen de kinderen het Plein veranderen en grote drukte ging alom heersen. Drukte in zaken bleef evenwel opeens uit, want de crisis deed zijn in trede. En juist in die moielijke periode het was 1937 stierf de heer Reyn- ders. De beide dochters, Miep en Annie, waren de enige kinderen die het ouderlijk huis nog niet vaarwel hadden gezegd en zij stonden wel wat besluiteloos te kijken in de zaak die hun erfdeel was (hun moe der was reeds jaren te voren gestorven) en zij hebben er een ogenblik aan gedacht het bedrijf van de hand te doen. Maar de vele goede herinneringen aan het ouder huis, deze plaats waar zij waren geboren en opgegroeid, deden hen besluiten de zaak voort te zetten. En het ging goed, later wat beter en juist toen het zover was, brak de oorlog uit. Een grote slag voor alle zakenleven, ook voor café Reyn- ders, dat op rantsoen werd gesteld. De drankdistributie lokte onmiddellijk de verkoop uit van de zwarte borrel en dit fenomeen danste als een verleidelijk duivel tje tussen de dames Reynders op en neer: Doen, zei Annie; niet doen, zei Miep. Ze deden het en schonken hun eerste zwarte borrel midden in het laatste glaasje dat zij ooit hadden moeten vullen. Want in plaats dat een gul proost klonk, werd er een legitimatiekaart getoond van de CCD, de controledienst op de naleving der distributievoorschriften. Zie je nou wel, zuchtte Miep en samen met Annie en de ambtenaar bestegen ze de grote trap naar de huiskamer om daar de zaak tot in zijn zwartste consequenties onder ogen te zien. Toen hield Miep het niet langer en barstte in tranen uit. En kijk, daar kon deze amb tenaar nu net niet tegen en na het ver nemen van de goede voornemens van de beide dames, vergat hij hun vergissing. Nog menigmaal zagen zij hem terug, op de achtergrond, tussen de andere klanten, maar hij kon niet anders vaststellen, dan dat de belofte gehouden werd. Na de oorlog is Reynders ook voor de nieuwe generatie een begrip geworden. Kunstenaars, groot en klein, zowel toon kunstenaars als toneelkunstenaars, sier kunstenaars en kleinkunstenaars kwamen en dronken, schertsten en confereerden en gingen. Zij voelden zich thuis in het eta blissement; ze letten niet op het geringe comfort en gaven er niet om; ze kleedden zich zoals hun dat beliefde en ieder had er vrede mee. Het duurde niet lang of de aanwezigheid van mensen, wier naam ge meengoed was door schouwburg, concert zaal, radio of televisie, begon de aandacht te trekken van mensen die meer kwamen om te kijken dan te drinken. Aanvankelijk vielen ze niet op tussen de niet-artisten, die Reynders in groten getale telt. Toen hun aantal groter werd, gingen de artiesten weg en bij velen van de nieuwelingen bleek het aantal jaren evenredig te zijn met het aantal centen in hun spijkerboek. Dit wa ren niet de cafébezoekers waar Reynders erg op gesteld was en deze op hun beurt beschouwden Reynders niet zozeer als een café, maar meer als een clubhuis, waar je de hele avond in- en uitloopt. Het woord nozem deed zijn intrede en al spoedig paradeerde de naam van het Leidseplein en die van Reynders in on gunstige zin in de pers. Dit heeft de dames Reynders, die aan deze ontwikke ling geen schuld hadden, met zorg vervuld en zij namen toen het besluit de jongelui de deur te wijzen. Maar Reynders, zij het dan nu voor de deur of daaromtrent, bleef het trefpunt en toen de burgers in drommen opkwamen om de nozems in actie te zien, begon bij Reynders het brievenkastje te klemmen en scheurde de badkamermuur. De schutting was verschenen toen de politie streng moest worden en de avonden dat de menigte zich ijlings her en der verspreidde, zaten de dames Reynders op logeplaatsen in hun huiskamer en dat waren de enige ogen blikken gedurende hun verbanning dat zij blij waren gesloten te zijn. Het Leidseplein is verlost van de nozems, Reynders is terug en laat 's avonds zijn licht weer door de grote ramen schijnen. Iedereen zal kunnen zien dat Reynders zich zelf is gebleven, ondanks de nieuwe verf, een nieuw plafond en een andere vloer. Maar onder die vloer heeft men geen ver anderingen geschuwd, daar is op groot scheepse wijze profijt getrokken van de mogelijkheden welke deze restauratie bood. Er is hier een bierkelder ontstaan, waarin men rechtop kan lopen, waar acht vijftigers tegelijk aangesloten zijn en waar ondanks 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 12