Aandelenkapitaal vergroot Een zeer belangrijk bericht over onze brou werij zal de meesten onzer wel door de kranten hebben bereikt, namelijk de aange kondigde emissie van 3.720.000 aandelen Amstel Brouwerij N.V. Het is een verheugend feit, dat een logisch gevolg is van de gestadige groei van ons bedrijf, die voor ieder van ons merkbaar is: de omzet stijgt (ruim tweeëneenhalf maal die van 1950), het aantal medewerkers neemt toe, vergroting van de fabriek is in volle gang en onze interesse in buitenland se brouwerijen breidt zich uit. Daarom zal ons aandelenkapitaal worden vergroot en wel met de helft. Een gezonde groei doet zich voor en daar om was het bericht over die emissie een verheugende mededeling. Ze begrijpen het niet We willen geen namen noemen. Onze vier paarden zijn beste beesten, maar er zijn er een paar bij, die het niet begrijpen. Het leven, bedoelen we. En meer in het bij zonder het paardeleven. Zij begrijpen niet dat paarden in het verkeer een beetje ver tederend werken op de mensen; dat brou werspaarden beschouwd worden als roman tische overblijfsels uit een niet-gemotori- sêerd verleden. Zij begrijpen bovendien niet dat het leven niet uitsluitend bestaat uit eën warme stal en goed voer; dat er ook gewerkt moet worden. Nogmaals, we noe men geen namen, maar er zijn er een paar bij... Neem nu die foto uit De Tijd en Trouw van 1 maart jongstleden. Deze stelde twee onzer paarden voor met hun wagen in de Spuistraat. Omdat deze paarden niet meer wilden verdergaan (en dat begrepen nu de mensen weer niet) kwam er een auto van de brouwerij aan te pas die de wagen opduwde en daarmee ook de paarden. Ze liepen dan een paar stappen, maar ston den onmiddellijk weer stil als de auto stopte. Ten einde raad heeft men de dieren toen maar afgedekt en gewacht tot ze naar de stal verlangden. Nou ja, dat deden ze dan ook wel na verloop van tijd. Maar ze begrijpen er niets van. Zo ge beurde het in Bergen op Zoom, dat er een wagen van ons meereed in een carnavals optocht, plotseling ging een van de dieren gemoedereerd op zijn achterste zitten en stremde zodoende de gehele stroom leut. Ook hier weer: het beest begreep het niet en kon ook niet weten, dat hij dusdoende een paardemop van een andere brouwerij in beeld bracht. 20 Op plechtige wijze heeft de heer A. H. Peters, grootmeester van het ridderschap, de heren Sydney B. White, directeur van de Amstel American Corporation en zijn eerste verkoper, de heer David Ehrlich, tot Chevalier de la Bière Amstel geslagen, liet ridderschap is voorbehouden aan een klein aantal mensen, die zich op bijzondere wijze voor ons produkt hebben onderschei den. Op de foto houden de heren Peters en White de oorkonde vast, terwijl de heer Wijdeveld toekijkt. Nieuwe ridders Men wordt maar niet zo maar Chevalier de la Bière Amstel. Men moet knielen en de ridderslag ondergaan; men moet plech tig beloven het Amstel bier overal te zul len prefereren, laten prevaleren, te propa geren en te distribueren. Kortom te -eren. Tenslotte dient men een pul te ledigen ten bewijze, dat men het op hoge prijs stelt. De heren van de KLM, die hier doende zijn dit te bewijzen, zijn zojuist ridder ge worden. Het zijn, van rechts naar links: de onderdirecteur S. O. Kuneman en de hoofden van dienst K. van de Griend, M. K. Dousi en C. Ch. Blommers, allen van de dienst Passagiersverzorging. De oorkonde, welke de heren hierna ont vingen was in de Engelse en Franse taal gesteld, hetgeen voor een zo op het bui tenland afgestemde maatschappij als de KLM geen overbodigheid is.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 22