Vrouwen brouwden Bier werkelijkheid, voor de andere helft in de sferen der fantasie. Sam Weller, Sarah Gamp en vele anderen zullen zolang Dickens gelezen wordt in de verbeelding leven en de mensen verkwik ken met hun lach en onuitsprekelijke vro lijkheid. Maar de illusie van hun werke lijkheid is ons ontvallen. Zo is dus onze beroemde zelf wereld beroemde Charles Dickens ook voor mijn hobby nog leerzaam geweest, want wij allen zijn toch nog vaak erg conser vatief en kunnen dan het heimwee naar die goede oude tijd niet van ons afzetten. Wij weten wel beter, maar benijden onze voorouders toch om hun goedgelovigheid, droom en moed. Door dit artikel over één bierpul uit mijn verzameling hoop ik uw belangstelling voor die goede oude tijd die tijd van „onze" Dickens levendig te hebben mogen maken. Voor één gulden vijfentwintig kunt u enkele avonden ge nieten van zijn romans uit de Prisma-serie (uitgeverij Het Spectrum Utrecht), waar van de meest gelezene zijn The Pickwick Papers (1837), Oliver Twist (1838), Nicolas Nickleby (1839), A Christmas Carol (1843), Martin Chuzzle- wit (1844), David Copperfield (1850). Met een variatie op de laatste zin van mijn pottebakkersartikel zou ik deze literaire mijmeringen willen besluiten met de wens „Met een prisma Dickens in de hand een van Gogh stralend aan de wand smaakt het best een glas „Gold" uit eigen land" G. W. Hardeveld Kleuver Jr. Uit overleveringen weten we dat het brou wen vroeger de taak was van de huisvrouw en dat zelfs nog in de middeleeuwen de bierbereiding, voordat deze tot de arbeid van een vakman werd, behoorde tot der vrouwenplichten. Bijzondere prestaties op dit gebied werden door de mannen evenals datbij koken het geval was hoog aangeslagen en lokten dan ook van heinde en ver de vrijers nader. In de Noorse streek Telemarken bestaat nog het oeroude gebruik, dat de pas gehuwde vrouw haar echtgenoot op de morgen na het huwelijk zelfgebrouwen bier aanbiedt. Ook in de Edda de belangrijkste bron voor het onderzoek der Oudgermaanse vormen van leven en geloof, aangezien de onder deze naam bijeengebrachte volks liederen het duidelijkst de oorspronkelijke voorstelling het best weergeven, hoewel zij pas laat zijn opgeschreven wordt op talrijke plaatsen verteld hoe bedreven de vrouwen in het brouwen waren. Het zijn de Walkuren die de goden het bier aan reiken en ook de gevallen helden met de hemelse drank bedienen. Als in de wereld der myten godinnen drank bereidden of aanboden, hadden zij daarmee dikwijls bijzondere oogmerken. Overeenkomstig de magische verering die men voor het bier had, dichtte men het ook sprookjesachtige krachten toe. Zo eist Freya in een Oudnoorse vertelling van Hyndla, dat zij haar beschermeling Ottar het bier der herinnering zal geven, opdat hij in het dodenrijk zijn voorvaderen niet zal vergeten. Deze werking van het mytologische bier staat in lijnrechte tegenstelling tot de dodendrank der Griekse antieken, de lethe, waardoor men zoals bekend is vergetel heid kan krijgen. In een andere Noorse sage reikt Brunhilde aan Sigurd (Sieg fried) eveneens een beker bier als her inneringsdrank, opdat hij de runen, die zij hem onderwijst onthouden zal. Duur gratis bier Een student in de rechten aan de univer siteit van Oxford heeft dozijnen stoffige boeken bestudeerd om een oud, vergeten, maar niettemin nog geldig wetsartikel te vinden, dat hij tot zijn voordeel kon aan wenden. Na lang gezoek ontdekte hij ten slotte een verordening uit de middel eeuwen, volgens welke iedere kandidaat in de rechten te Oxford van de stad vier liter bier kon verlangen. Hij spande diverse gedingen aan en verkreeg eindelijk recht, zodat hij zijn gratis bier met voldoening kon opdrinken. Maar hij had buiten de waard in dit geval het stadsbestuur van Oxford ge rekend. Deze veroordeelde hem namelijk tot een geldboete van vijfenvijftig gulden. De vroede vaderen hadden op hun beurt een oud maar nog geldig wetsartikel op gespoord, waarbij het de studenten ver boden wordt zonder degen op straat te lopen. 25

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 27