vertrouwen te hebben in de toekomst van haar produkt. Dit geloof is niet beschaamd geworden. Psychologisch inzicht heeft daarbij een grote rol gespeeld, men is niet uitgegaan van de gedachte om alleen maar te verkopen. Men heeft zich gerealiseerd, en dit mag als voorbeeld worden gesteld, dat een ar tikel pas werkelijk verkocht is wanneer de consument in elk opzicht tevreden is geweest. Bier vraagt liefde Het mag een buitenstaander misschien wat overdreven in de oren klinken, maar bier vraagt liefde. Bier is een levende materie, die met zorg en toewijding behandeld moet worden wil men er ten volle van kunnen genieten. Daarom wordt in de brouwerij zoveel zorg aan het bier-in- wording besteed, daarom wordt de uiterste hygiëne betracht, daarom neemt men de tijd om het bier maandenlang in de koele Iegkelders te bewaren tot de tijd gekomen is dat men er zeker van kan zijn dat het een volmaakt produkt is. En dan Dan is het ogenblik gekomen dat de zorg, de liefde moet worden over gedragen op de tussenhandel, op de café houder. Want alleen hij kan er voor zor gen dat de consument niet wordt teleur gesteld in zijn verwachtingen, alleen hij is de man die door zijn vakmanschap de zekerheid kan geven dat een glas bier werkelijk verkocht is. Dat betekent mis schien extra werk en moeite voor de horeca-ondernemer. Zeker, maar dan voe gen wij er onmiddellijk aan toe, moeite en zorg die zal worden beloond. En die zich niet alleen zal manifesteren in een grotere bieromzet, maar die bovendien in ander opzicht waardevol voor zo n bedrijf is, omdat men er reputatie door verwerft. Ieder weet uit eigen ervaring dat er zaken bestaan waarvan een roep uitgaat. Niet in het bijzonder om de fraaie ligging, om het smaakvolle interieur, of zelfs om de vlotte bediening. Nee, al zijn deze factoren ook nog zo waardevol, de roep, de glorie die het bedrijf bezit ligt besloten in de sim pele woorden: „omdat men er zo'n voor treffelijk glas bier drinkt". En dan mag het in veel gevallen een „gewone" zaak zijn, misschien wel wat sober ingericht, maar men zal er graag komen. Met bier staat u sterk! Zo kan bier een „trekker" zijn voor elk horecabedrijf, waar men het ernstig meent met de goede bierverzorging, waar men zich ervan bewust is dat alleen een koel, sprankelend glas bier met een vaste, witte manchet méér omzet en reputatie kan brengen. De mensen uit de Nederlandse horeca bedrijven zijn over het algemeen vak mensen, zeker wat hun belangstelling voor de bierverzorging betreft. Wanneer men ziet hoe het in het buitenland hiermee gesteld is, dan kunnen zij van hun Neder landse collega's nog wel het een en ander leren. Dat willen wij op deze plaats graag vaststellen. Daarom geloven wij dat de dreiging van verminderd cafébezoek van nieuwe cul tuurvormen, van de habitus van de jonge generatie, door onze horeca-vakgenoten met gezond verstand kan worden gekeerd. Zij hebben daartoe een machtig middel in handen, dat goed gehanteerd, hen ook over deze moeilijkheden heen zal helpen. Dat middel is de oudste drank ter wereld, die een bewogen geschiedenis achter de rug heeft. Zij verhaalt ons van dagen van voorspoed en tegenslag als in ieder men senleven. Maar het bier, bijkans zesduizend jaar oud, heeft bewezen een eigen plaats in onze volksgemeenschap te hebben. Bier hoort bij gezelligheid en een blijde lach en zonder deze uitingen zal ook de jonge generatie het niet kunnen stellen. Vroeger niet en nu niet. Wat er ook moge ver anderen, laat er immer een goede wil zijn om uw vakmanschap te tonen, om uw zaak tot een centrum van gezelligheid te maken, tot een plaats waar ieder vindt wat hij et zoekt. Dan behoeven wij de toekomst niet somber in te zien voor onze horeca bedrijven ook nu niet!" 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 17