Vincent van Gogh en de kruikjes
VINCENT VAN GOGH (1953—
1890, de vermaarde Nederlandse
schilder, was de zoon van een pre
dikant te Zundert; hij begon als
kunsthandelaar, werd evangelist on
der de mijnwerkers te Wasmes (He
negouwen), keerde tot de kunst te
rug en studeerde te Antwerpen. De
werken uit zijn Brabantse periode
zijn gekenmerkt door een zelden ver
helderde somberheid.
In 1886 kwam hij in de Provence in
aanraking met de impressionisten
(Gauguin) en keerde zich naar het
helder lichtkleurig palet.
Hij stierf door eigen hand.
Van Gogh-tentoonstellingen (Tokio
1958) behoren thans alom ter we
reld tot de grote evenementen.
Voordat ik het verder over Van
Gogh zal hebben moet ik even stil
staan bij de keramiek als aantrek
kelijk onderwerp voor verzamelaars.
Er zijn namelijk interessante details
van veel curiosa aan het licht gekomen; wij mogen ons echter daardoor het uitzicht niet
laten benemen op wijdere aspecten, zoals bijvoorbeeld de plaats van de pottenbakkers
kunst in de kuituur. Over het verband tussen keramiek en andere kunstuitingen is weinig
gepubliceerd. Toch hebben veel beoefenaars van andere kunsten grote belangstelling voor
de pottenbakkerskunst aan de dag gelegd en talrijke schilders hebben dit ambacht met
grote bekwaamheid beoefend. In het bijzonder was dit het geval rond de jongste eeuw
wisseling, toen baanbrekers voor moderne stromingen in de schilderkunst zelf met pot-
tenbakkersklei werkten en trachten er hun nieuwe zienswijze in tot uiting te brengen en
daardoor niet zelden de invloed van de keramiek ondergingen.
Deze ontboezeming over kuituur in onze tijd vond haar oorzaak in het hierbij afgebeelde
stilleven met drie bierkruikjes van Vincent van Gogh (Van Oest 49; Hyperion 57
Van Gogh Catalogi hoogte 32 x breedte 43 cm). Door de euwen heen stonden
keramische voorwerpen
model voor de schilder.
Ook onze beroemde Vin
cent, de vader van het
expressionisme heeft
hoewel hij zelf nimmer
het pottenbakkersvak
heeft beoefend zich
gedurende heel zijn leven
met keramika bezig ge
houden. Men kan zeggen,
dat de keramiek hem al
tijd heeft vergezeld, altijd
waren de voorwerpen om
hem heen, steeds weer be
reid zich opnieuw te la
ten schikken, in het licht
of in de schaduw, zich te
laten omgooien, zich te
onderwerpen aan Vin
cents passie, dragers te
17