Vincent van Gogh en de kruikjes VINCENT VAN GOGH (1953— 1890, de vermaarde Nederlandse schilder, was de zoon van een pre dikant te Zundert; hij begon als kunsthandelaar, werd evangelist on der de mijnwerkers te Wasmes (He negouwen), keerde tot de kunst te rug en studeerde te Antwerpen. De werken uit zijn Brabantse periode zijn gekenmerkt door een zelden ver helderde somberheid. In 1886 kwam hij in de Provence in aanraking met de impressionisten (Gauguin) en keerde zich naar het helder lichtkleurig palet. Hij stierf door eigen hand. Van Gogh-tentoonstellingen (Tokio 1958) behoren thans alom ter we reld tot de grote evenementen. Voordat ik het verder over Van Gogh zal hebben moet ik even stil staan bij de keramiek als aantrek kelijk onderwerp voor verzamelaars. Er zijn namelijk interessante details van veel curiosa aan het licht gekomen; wij mogen ons echter daardoor het uitzicht niet laten benemen op wijdere aspecten, zoals bijvoorbeeld de plaats van de pottenbakkers kunst in de kuituur. Over het verband tussen keramiek en andere kunstuitingen is weinig gepubliceerd. Toch hebben veel beoefenaars van andere kunsten grote belangstelling voor de pottenbakkerskunst aan de dag gelegd en talrijke schilders hebben dit ambacht met grote bekwaamheid beoefend. In het bijzonder was dit het geval rond de jongste eeuw wisseling, toen baanbrekers voor moderne stromingen in de schilderkunst zelf met pot- tenbakkersklei werkten en trachten er hun nieuwe zienswijze in tot uiting te brengen en daardoor niet zelden de invloed van de keramiek ondergingen. Deze ontboezeming over kuituur in onze tijd vond haar oorzaak in het hierbij afgebeelde stilleven met drie bierkruikjes van Vincent van Gogh (Van Oest 49; Hyperion 57 Van Gogh Catalogi hoogte 32 x breedte 43 cm). Door de euwen heen stonden keramische voorwerpen model voor de schilder. Ook onze beroemde Vin cent, de vader van het expressionisme heeft hoewel hij zelf nimmer het pottenbakkersvak heeft beoefend zich gedurende heel zijn leven met keramika bezig ge houden. Men kan zeggen, dat de keramiek hem al tijd heeft vergezeld, altijd waren de voorwerpen om hem heen, steeds weer be reid zich opnieuw te la ten schikken, in het licht of in de schaduw, zich te laten omgooien, zich te onderwerpen aan Vin cents passie, dragers te 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1959 | | pagina 19