Zwitserse Brouwers op bezoek Maandag 21 en dinsdag 22 september heb ben in het teken gestaan van de Zwitserse brouwers. Vierenvijftig mannen uit het land der vierentwintig kantons waren onder ons dak de gast van het Centraal Brouwerij Kantoor. Direct na hun aankomst op Schiphol werden zij naar de Mauritskade gebracht, alwaar hun een rijsttafel werd aangeboden. De dag daarna waren de Zwitsers de gast van de Amstel Brouwerij zij maakten een uitgebreide wandeling door het bedrijf en gebruikten de koffie in de commissarissenkamer. Behalve dr. A. Gug- genbühl, de reclamedeskundige van de Zwitserse Brouwersvereniging en haar secretaris, dr. A. Hauser en dr. A. Schmal, de directeur van het proefstation, waren allen brouwers, ook de voorzitter van de vereniging, dr. W. Dubach. In de ontvangkelder hoorden de heren twee lezingen aan: mr. A. A. Vriesendorp besprak de problemen die de Europese Economische Gemeenschap oproept voor de Nederlandse brouwers; de heer H. E. Janssen, de leider van de collectieve bier reclame zette uiteen wat de Nederlandse brouwers hadden gedaan om de bier consumptie te stimuleren. Na de koffiemaaltijd die in de koffie kamer werd gebruikt, spraken enige heren dank uit voor de genoten gastvrijheid. Dr. A. Guggenbühl besprak enige punten die hem waren opgevallen inzake de reclame. Vooral roemde hij ons witrode merk, dat zo consequent overal was door gevoerd; in verband hiermede wees hij op de grote verscheidenheid van etiketten, die de Zwitserse brouwers gebruiken. Deze verscheidenheid is zodanig, dat het vaak haast niet opvalt dat twee biersoorten van een en dezelfde brouwer zijn. Ook de vele fantasienamen die de Zwitserse brouwers aan hun produkten geven, maken het voor de buitenstaander weieens moeilijk uit te maken met wat voor soort bier hij gecon fronteerd wordt. In Nederland houdt men gelukkig, vast aan de klassieke benamingen, zoals Pils, Oud Bruin, Lager en Mün- chener. De beperkingen die de Zwitserse brouwers zichzelf opgelegd hebben, zijn vele. Indi viduele reclame wordt nauwelijks gemaakt. Reclame op suikerzakjes en sigarenbandjes is niet geoorloofd. Het adverteren in de pers heeft weer zijn eigen problemen. Zwitserland is het krantenrijkste land ter wereld. Elk kanton heeft wel een paar dagbladen en oplagen van enkele honder den exemplaren zijn geen uitzondering. Dat dergelijke objecten niet winstgevend kunnen zijn, is duidelijk, maar de uitgever heeft dat er graag voor over, daar zijn krant voornamelijk een middel is tot het propageren van een bepaalde politiek. Dr. Guggenbühl bracht ook het stemrecht ter sprake, dat in zijn land voorbehouden is aan de mannen. „Niet omdat wij onze vrouwen minder zouden liefhebben of om dat wij ze minder intelligent achten, maar omdat er bij ons zo vaak gestemd moet worden en wel over een zo grote verschei denheid van zaken, dat er een grondige politieke scholing nodig is om het uit brengen van een stem verantwoord te doen zijn. De vrouwen zouden dezelfde mid delen tot gedachtenuitwisseling moeten hebben als de mannen, dus o.a. ook stam tafels..." Bij het afscheid kregen alle gasten een Amstelpul mee, gevuld met Droste pas tilles, een geschenk dat de echtgenoten van de heren zeker op prijs zullen stellen. Wie kan ons helpen Wij zoeken contact met mensen, die brouwerijantiquiteiten onder hun berusting hebben. U weet wel, een oud gebruiksvoorwerp, een bijzondere kaart, vreemd naambordje of iets dergelijks. Er is in de loop der jaren al heel wat verbouwd in ons bedrijf en de mogelijkheid bestaat, dat er hier en daar bij onze lezers iets is terechtgekomen, wat waarde heeft voor degenen die zich interesseren voor de geschiedenis van de brouwerij. Wij zouden de verzameling voorwerpen die op de brouwerij uit het verleden betrekking hebben gaarne aanvullen en verzoeken onze lezers daarom eens na te gaan of zij iets bezitten dat daarmee verband houdt of gehouden heeft. Ook als u mensen kent, die dergelijke voorwerpen bezitten en er eventueel afstand van zouden willen doen, dan horen wij dat graag van u. Het is niet per se de bedoeling dat een en ander in het bezit van de brouwerij overgaat, want u kunt de tentoon te stellen zaken ook ter leen geven, waarbij dan aantekening wordt gehouden van wie een en ander afkomstig is. Wilt u zich aangaande het bovenstaande in verbinding stellen met de afdeling Publiciteit, die dan iemand zal afvaardigen om te komen kijken in hoeverre het voorwerp geschikt is voor ons doel. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1959 | | pagina 13