O, die heerlijke drukte!
Door de grote en langdurige warmte die weken aanhield, hebben wij goed kunnen
merken, dat wï] in een bedrijf werken, dat een dorstlessend produkt vervaardigt. In
bijzonder grote hoeveelheden is ons bier op weg gegaan naar de duizenden kelen van
hen die uit ervaring weten, dat een van de beste dorstlessers nog altijd bier is.
Men heeft weieens de gedachte dat de
taak van de nachtportier voor een groot
deel uit sluimeren bestond, maar het ver
haal van de heer Moes heeft ons anders
geleerd.
De drukte komt niet voor iedereen op het
zelfde ogenblik. Zo gaat voor de heer
Spaan, chef van het magazijn, de drukte
pas goed beginnen als de afdeling Winkel-
verkoop of Publiciteit een grote actie be
ginnen. „De drukte die ik nu heb komt
voort uit een gebrek aan personeel; de man
die ik het laatst erbij heb gekregen is
enkele dagen geleden een boodschap gaan
doen en ik heb hem niet meer terug
gezien..." Nadat we uitgelachen zijn toont
de heer Spaan ons zijn volle magazijn.
„Door de beperkte ruimte wordt ook de
drukte verhoogd, want we kunnen haast
niet uit de voeten. Gelukkig krijgen we
er binnenkort wat ruimte bij".
Het is bijna vanzelfsprekend dat deze af
delingen het extra druk hebben en daarom
willen wij niet over hun werkzaamheden
spreken, maar enkele andere functionaris
sen aan het woord laten om hen te laten
zeggen wat zij van de drukte denken en
wat zij ervan ondervinden.
Maar dat bracht dan ook een drukte mee,
die in verschillende delen van ons bedrijf,
zoals de bottelarij en de expeditie niet
binnen de normale uren verwerkt kon
worden. Overwerken was dan ook de con
sequentie.
„Voor ons bracht dat ook veel extra werk
mee", vertelt de fabrieksportier J. Moes,
die met zes collega's bij toerbeurt de toe
gang tot ons bedrijf bewaakt. „Om vijf
uur komt de eerste stroom die naar huis
gaat en om acht uur begint de tweede.
Die duurt dan wel tot half negen, want
er zijn er velen bij die eerst een bad
nemen. Wij zijn om vier uur al met zijn
drieëntwee staan er buiten en een zit
binnen". Met binnen bedoelt hij de grote
portiersloge met zijn vele ramen. „Voor
ons is de drukte dan nog lang niet af
gelopen, want nu belt er een caféhouder
die een bierbestelling doorgeeft, dan komt
er een wagen van een agent met leeg
goed; die moet gelost en vervolgens ge
laden worden. Daar zijn geen mensen voor,
dat moeten wij doen. Maar wij moeten ook
onze ronde lopen met de prikklok. Het is
echt erg druk 's nachts. Trouwens, dat
ziet men wel uit de lijsten die we de
volgende ochtend inleveren."
Portier Moes