De remkracht hangt af van het gewicht en
de snelheid van het voertuig. Deze kan
afhankelijk van de omstandigheden even
groot zijn bij een snelrijdende personen
wagen of een zware vrachtauto.
Bij voortdurend gebruik van de remmen
in druk stadsverkeer of bij lange ritten
in de bergen kan vermoeidheid optreden, y
Door de hitte die dan in de trommels ont
staat, krijgt men 'remfading' hetgeen zeer
gevaarlijk kan zijn.
(Vervlg van pag. 8)
Er is slechts één mogelijkheid om deze
remfading te voorkomen en dat is door
een doelmatige koeling van de remtrom-
mel. Bij bussen en vrachtwagens is dit
makkelijker dan bij personenwagens, om
dat zij grotere wielen hebben en men dus
ook grotere remtrommels kan gebruiken.
Verder zoeken de technici steeds naar meer
hittebestendige remvoeringmaterialen en be
steden zij de grootst mogelijke aandacht
aan de koelingsmogelijkheden van de trom
mels. Er wordt wel getracht het remsysteem
in de wielen te sparen door middel van
een elektrische (wervelstroom) reminstalla-
tie op de cardanas of door een speciale
voorziening om op de motor te kunnen
afremmen, bijvoorbeeld door een klep in
het uitlaatsysteem aan te brengen, welke
men kan afsluiten zodat de zuigers een
extra weerstand ondervinden tijdens hun
uitlaatslag. De remwerking wordt dan on
geveer tweemaal zo efficiënt als wanneer
men alleen op de gewone remmen ver
trouwt. Bij dieselmotoren wordt bij het in
schakelen van de motorrem automatisch
de brandstofpomp uitgeschakeld.
Schijfremmen,
Dan kent men nog de schijfremmen. Deze
bestaan uit een stalen schijf aan de bin
nenkant van de wielen, die tussen twee
remschoenen draait, en die u stopt, op de
zelfde wijze zoals u een ronddraaiende
plaat met duim en wijsvinger zou stoppen.
De riemschijf draait rond in de luchtstroom
langs de wielen, hetgeen in verband met de
koeling een groot voordeel is.
En de toekomst? Dan zullen personen-
wagens steeds meer vacuumbekrachtigde
hydraulische remmen gaan gebruiken, zo
als vele bussen en vrachtauto's het thans
reeds hebben. Het gebruik van steeds
kleinere wielen zal de constructeurs ver
plichten schijfremmen te gebruiken, omdat
deze minder last van warmlopen hebben
dan trommelremmen. Maar bij de bedrijfs
wagens zal men hoogstwaarschijnlijk wel
de oude vertrouwde trommelremmen blij
ven toepassen. Niettemin zal men, om het
remeffect te verhogen, steeds meer gebruik
gaan maken van luchtdruk, waarbij de
mogelijkheid blijft bestaan om als extra
ook een motorrem te gebruiken.
10