De remkracht hangt af van het gewicht en de snelheid van het voertuig. Deze kan afhankelijk van de omstandigheden even groot zijn bij een snelrijdende personen wagen of een zware vrachtauto. Bij voortdurend gebruik van de remmen in druk stadsverkeer of bij lange ritten in de bergen kan vermoeidheid optreden, y Door de hitte die dan in de trommels ont staat, krijgt men 'remfading' hetgeen zeer gevaarlijk kan zijn. (Vervlg van pag. 8) Er is slechts één mogelijkheid om deze remfading te voorkomen en dat is door een doelmatige koeling van de remtrom- mel. Bij bussen en vrachtwagens is dit makkelijker dan bij personenwagens, om dat zij grotere wielen hebben en men dus ook grotere remtrommels kan gebruiken. Verder zoeken de technici steeds naar meer hittebestendige remvoeringmaterialen en be steden zij de grootst mogelijke aandacht aan de koelingsmogelijkheden van de trom mels. Er wordt wel getracht het remsysteem in de wielen te sparen door middel van een elektrische (wervelstroom) reminstalla- tie op de cardanas of door een speciale voorziening om op de motor te kunnen afremmen, bijvoorbeeld door een klep in het uitlaatsysteem aan te brengen, welke men kan afsluiten zodat de zuigers een extra weerstand ondervinden tijdens hun uitlaatslag. De remwerking wordt dan on geveer tweemaal zo efficiënt als wanneer men alleen op de gewone remmen ver trouwt. Bij dieselmotoren wordt bij het in schakelen van de motorrem automatisch de brandstofpomp uitgeschakeld. Schijfremmen, Dan kent men nog de schijfremmen. Deze bestaan uit een stalen schijf aan de bin nenkant van de wielen, die tussen twee remschoenen draait, en die u stopt, op de zelfde wijze zoals u een ronddraaiende plaat met duim en wijsvinger zou stoppen. De riemschijf draait rond in de luchtstroom langs de wielen, hetgeen in verband met de koeling een groot voordeel is. En de toekomst? Dan zullen personen- wagens steeds meer vacuumbekrachtigde hydraulische remmen gaan gebruiken, zo als vele bussen en vrachtauto's het thans reeds hebben. Het gebruik van steeds kleinere wielen zal de constructeurs ver plichten schijfremmen te gebruiken, omdat deze minder last van warmlopen hebben dan trommelremmen. Maar bij de bedrijfs wagens zal men hoogstwaarschijnlijk wel de oude vertrouwde trommelremmen blij ven toepassen. Niettemin zal men, om het remeffect te verhogen, steeds meer gebruik gaan maken van luchtdruk, waarbij de mogelijkheid blijft bestaan om als extra ook een motorrem te gebruiken. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1959 | | pagina 12