Wat gebeurt er als u remt? De steeds hogere motorvermogens stel len ons tot steeds hogere snelheden in staat. Doch door de toeneming van de snelheid worden ook de problemen van het remmen groter. Dit is iets waarvan iedere automobilist zich bewust is en soms wordt er wel beweerd, dat de remmen in de ontwikkeling van de auto zijn achter gebleven ten opzichte van de motortech niek. De Zweedse vrachtauto- en autobusfabriek AB Scania-Vabis geeft een blad uit, Via genaamd, dat door de Nederlandse importeur, de firma Adr. Beers N.V. te Rijswijk Z.H. in het Nederlands wordt verspreid. Het bevat uiteraard veel wetenswaardigs over de Scania-Vabis-vrachtwagens, van welke krachtpatsers op de weg zich er enkele in ons wagenpark bevinden. Er is nu een artikel voor Via in bewerking dat handelt over de ervaringen van de Amstel Brouwerij met deze wagens en gedurende het bezoek van de heren van VIA hebben wij toestemming verzocht het navolgende uit een nummer van Via over te nemen. Wij zijn de redactie van Via hiervoor zeer erkentelijk en bevelen de lezing van dit artikel gaarne aan bij de velen in ons bedrijf die regelmatig achter het stuur zitten of dit van een Scania is of niet, doet weinig terzake, zoals u zult bemerken. Of men nu met een personenwagen of met een zware vrachtwagen of bus rijdt, wan neer men remt daarover is geen twijfel mogelijk treden er enorme krachten op. Om een achttientons-vrachtwagen, die met een snelheid van vijftig km per uur rijdt, te doen stoppen, heeft men hetzelfde rem- vermogen nodig als om een Amerikaanse personenwagen vanaf 150 km per uur tot stilstand te brengen. Rijsnelheid en Wagengewicht. De arbeid, die de remmen moeten verrich ten, hangt hoofdzakelijk af van de rijsnel heid en het wagengewicht. Deze beide factoren zijn uiteindelijk bepalend voor de kracht die de remmen moeten opbrengen om de wagen tot stilstand te brengen. Bij een auto, die tweemaal zo zwaar is als een andere, worden ook tweemaal hogere eisen aan het remsysteem gesteld. Indien men twee wagens heeft, die hetzelfde gewicht hebben en waarvan de ene twintig km en de andere veertig km per uur rijdt, zullen de remmen van de snelste het viermaal zo zwaar te verduren hebben. Het is duidelijk dat bij een vrachtwagen, die ongeveer negenmaal zo zwaar is als een personenauto, een enorm zwaar rem systeem wordt vereist, om in dezelfde af stand en tijd te kunnen stoppen. Het ar beidsvermogen dat moet worden vernietigd is immers veel groter. Wanneer een vol geladen Scania-Vabis 75 met een snelheid van vijfenzeventig km per uur zo snel mo gelijk tot stilstand moet worden gebracht, wordt er door het remsysteem ongeveer vijftienhonderd pk verwerkt. Het ligt voor de hand, dat voor dit ver mogen enige hulp nodig is, omdat de menselijke spierkracht te kort schiet. Bij personenwagens maakt men reeds lang ge bruik van een hydraulisch systeem. Bij vrachtwagens en bussen wordt het hydrau lisch systeem nog aangevuld met een servo- inrichting, welke de remkracht verhoogt. Vroeger gebruikte men hiervoor een va cuum servo, een hulpsysteem dat functio neerde met behulp van de onderdruk van de motor. Tegenwoordig past men bij zware voertuigen steeds meer het systeem van luchtdrukremmen toe, waarbij samen geperste lucht de remcilinders in werking stelt. Het grootste probleem bij het rem men is echter de warmteontwikkeling, want bij het remmen wordt het arbeidsver mogen van beweging omgezet in warmte. Energie kan nu eenmaal niet worden ver nietigd. De hoeveelheid hitte die vrijkomt wanneer men een Scania-Vabis afremt, is voldoende om vijf kg ijzer te doen smelten of zeven liter water in drieeneenhalve sec. tot koken te brengen. Remfading, Wanneer de remmen hard moeten werken kan het voorkomen, dat zij minder efficient worden. Met een technische term noemt men dit verschijnsel remfading. Het kan vooral gebeuren bij een lange rit bergaf waarts, waarbij de remmen veelvuldig worden gebruikt. Door de betrekkelijk lage rijsnelheid en de regelmaat waarmee wordt geremd, kunnen de remtrommels dan hun warmte niet kwijt. Zij lopen warm, waar door de structuur van de remvoeringen plaatselijk verandert, zodat hun wrijvings- coëfficient lager wordt. Men spreekt van het verbranden van de remvoeringen, maar in feite is het smelten. De hitte kan zelfs zo hoog oplopen, dat in de remvloeistof dampbellen worden gevormd, waardoor de druk in het remsysteem geheel kan weg vallen (gassen zijn n.l. samendrukbaar en dampbellen dus ook). 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1959 | | pagina 10