Oud-Collega maakt kennis met V.S. De heer Gevers van de Technische Dienst is al weer geruime tijd Amerikaan-in-wording. Hij heeft ons bedrijf verlaten en toen hij afscheid van ons nam hebben wij hem gevraagd eens wat op te schrijven over zijn wederwaardigheden ten gerieve van ons lezerscorps. Eerlijk gezegd hadden wij niet veel hoop, dat hij het zou doen, want in de Verenigde Staten zou hij genoeg andere zorgen aan zijn hoofd hebben. Zo redeneerden wij en waren al bij voorbaat bereid hem het niet nakomen van zijn belofte beslist niet kwalijk te nemen. Maar een man een man, een woord een woord, op ivelk halfrond dan ook en zo kwam enige tijd geleden een dikke brief onze postbus binnen. Met grote erkentelijkheid aan de heer Gevers laten wij hier enige passages uit zijn brief volgen. Onze zeereis met de Nieuw Amster dam is met een zeer ruwe zee gepaard ge gaan. Zowat tachtig procent van de passa giers was ziek gedurende de gehele reis, waardoor de stemming een beetje verloren ging. Gelukkig hadden mijn vrouw en ik er geen last van en wij hebben ons dan ook vermaakt met tafeltennis en shuffle board... .Je staat er versteld van wat er allemaal te doen is op zo'n groot schip. In de eerste klas bijvoorbeeld is een danszaal, die groter is dan de grootste in Amsterdam; prachtig ingericht en er speelt ook een goed orkest. Dit duurt tot twee uur en daarna kan je terecht in een bar, die tot vijf uur 's mor gens is geopend Het eten was prima en zelfs overdadig. Dit is beslist de reden dat de passageprij- zen zo hoog zijn. Dit heerlijke leven duurde slechts acht da genIn New York stonden onze ken nissen op de kade te wachten en bij hen hebben wij vijf dagen gelogeerd en van die gelegenheid gebruik gemaakt om New York te bezichtigenHier kregen we al met een de indruk dat de Amerikaan alles in het groot doet. Bijna iedereen heeft hier ook een grote auto. Alleen moet gezegd worden dat ze niet onderhouden worden. Een heel enkele auto is deukloos of-schoon. Als ze een auto parkeren rijden ze net zo lang tot ze een bumper voelenHier vindt iedereen dat gewoon. Dit is ook een van de redenen waarom de mensen hier niet vlug overgaan tot aanschaf van een kleine Europese wagen. Je ziet ze hier wel rijden, maar procentueel is het nog niets. De Europese sportwagens zijn hier wel ge liefdDe eenvoudige wagens, zoals Ford, Dodge, Chevrolet en Plymouth kos ten hier nieuw pl.m. 4.500. Met een 200 aanbetaling en de rest op afbetaling van 50 per maand heb je er al een. Ver der der zie je in de stad een hele hoop ter reinen waar tweedehands auto's verkocht worden. Hier kan je natuurlijk al voor een paar honderd dollar een wagen kopen die een paar jaar oud is. Het rijden met een auto is best te doen; de benzine kost hier 25 ct per gallon (ca. 4 liter), een buiten band 10, een accu 15, olie verversen en doorsmeren 2,50 Van New York uit zijn we onze grote reis begonnen naar de westkust per Greyhound bus. Ons eerste traject ging tot Chicago en duurde achttien uur. De bus was comfort able en was voorzien van een verwarmings- en klimaatregelingsinstallatie; vooral de luchtvering is ideaalChicago verschilt niet veel van New York, behalve dat het wat kleiner is. Hier hebben we een dag doorgebracht en zijn toen verder gereisd naar St. Louis. Op dit traject kwamen we langs zeer uitgestrekte gebieden waar kip noch kraai leeft. Soms begroeid en soms volkomen uitgedroogd. Soms had je verwar ming in de bus en soms toevoer van koele lucht. Dit hebben we zowat tijdens de hele reis ondervonden. In de kleinere steden en in de dorpen zijn geen wolkenkrabbers, maar huizen zoals wij ze kennen in de Europese steden. In St. Louis viel niet veel IN DE PIT MET GOLD Bij de opvoering van „Zomer in december" een blijspel van James Liggat, dat onlangs werd opgevoerd in Oosterbeek door ,,de Nieuwe Spelers", werd bijgaande foto ge maakt. Wij twijfelen er niet aan of de uit voering is bijzonder goed geslaagd. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1959 | | pagina 15