Oud-Collega maakt kennis met V.S.
De heer Gevers van de Technische Dienst is al weer geruime tijd Amerikaan-in-wording.
Hij heeft ons bedrijf verlaten en toen hij afscheid van ons nam hebben wij hem gevraagd
eens wat op te schrijven over zijn wederwaardigheden ten gerieve van ons lezerscorps.
Eerlijk gezegd hadden wij niet veel hoop, dat hij het zou doen, want in de Verenigde
Staten zou hij genoeg andere zorgen aan zijn hoofd hebben. Zo redeneerden wij en waren
al bij voorbaat bereid hem het niet nakomen van zijn belofte beslist niet kwalijk te nemen.
Maar een man een man, een woord een woord, op ivelk halfrond dan ook en zo
kwam enige tijd geleden een dikke brief onze postbus binnen.
Met grote erkentelijkheid aan de heer Gevers laten wij hier enige passages uit zijn brief
volgen.
Onze zeereis met de Nieuw Amster
dam is met een zeer ruwe zee gepaard ge
gaan. Zowat tachtig procent van de passa
giers was ziek gedurende de gehele reis,
waardoor de stemming een beetje verloren
ging. Gelukkig hadden mijn vrouw en ik er
geen last van en wij hebben ons dan ook
vermaakt met tafeltennis en shuffle board...
.Je staat er versteld van wat er allemaal
te doen is op zo'n groot schip. In de eerste
klas bijvoorbeeld is een danszaal, die groter
is dan de grootste in Amsterdam; prachtig
ingericht en er speelt ook een goed orkest.
Dit duurt tot twee uur en daarna kan je
terecht in een bar, die tot vijf uur 's mor
gens is geopend
Het eten was prima en zelfs overdadig.
Dit is beslist de reden dat de passageprij-
zen zo hoog zijn.
Dit heerlijke leven duurde slechts acht da
genIn New York stonden onze ken
nissen op de kade te wachten en bij hen
hebben wij vijf dagen gelogeerd en van die
gelegenheid gebruik gemaakt om New York
te bezichtigenHier kregen we al met
een de indruk dat de Amerikaan alles in
het groot doet. Bijna iedereen heeft hier
ook een grote auto. Alleen moet gezegd
worden dat ze niet onderhouden worden.
Een heel enkele auto is deukloos of-schoon.
Als ze een auto parkeren rijden ze net zo
lang tot ze een bumper voelenHier
vindt iedereen dat gewoon. Dit is ook een
van de redenen waarom de mensen hier
niet vlug overgaan tot aanschaf van een
kleine Europese wagen. Je ziet ze hier wel
rijden, maar procentueel is het nog niets.
De Europese sportwagens zijn hier wel ge
liefdDe eenvoudige wagens, zoals
Ford, Dodge, Chevrolet en Plymouth kos
ten hier nieuw pl.m. 4.500. Met een
200 aanbetaling en de rest op afbetaling
van 50 per maand heb je er al een. Ver
der der zie je in de stad een hele hoop ter
reinen waar tweedehands auto's verkocht
worden. Hier kan je natuurlijk al voor een
paar honderd dollar een wagen kopen die
een paar jaar oud is. Het rijden met een
auto is best te doen; de benzine kost hier
25 ct per gallon (ca. 4 liter), een buiten
band 10, een accu 15, olie verversen en
doorsmeren 2,50
Van New York uit zijn we onze grote reis
begonnen naar de westkust per Greyhound
bus. Ons eerste traject ging tot Chicago en
duurde achttien uur. De bus was comfort
able en was voorzien van een verwarmings-
en klimaatregelingsinstallatie; vooral de
luchtvering is ideaalChicago verschilt
niet veel van New York, behalve dat het
wat kleiner is. Hier hebben we een dag
doorgebracht en zijn toen verder gereisd
naar St. Louis. Op dit traject kwamen we
langs zeer uitgestrekte gebieden waar kip
noch kraai leeft. Soms begroeid en soms
volkomen uitgedroogd. Soms had je verwar
ming in de bus en soms toevoer van koele
lucht. Dit hebben we zowat tijdens de hele
reis ondervonden. In de kleinere steden en
in de dorpen zijn geen wolkenkrabbers,
maar huizen zoals wij ze kennen in de
Europese steden. In St. Louis viel niet veel
IN DE PIT MET GOLD
Bij de opvoering van „Zomer in december"
een blijspel van James Liggat, dat onlangs
werd opgevoerd in Oosterbeek door ,,de
Nieuwe Spelers", werd bijgaande foto ge
maakt. Wij twijfelen er niet aan of de uit
voering is bijzonder goed geslaagd.
13