kleine hoeveelheden lood of antimoon (een zeer oud metaal, dat in gedegen toestand voorkomt in China en Japan; meestal ech ter vindt men het in de vorm van com plexe zwavelverbindingen) geven de tin nen voorwerpen hun zwarte kleur. Daar al deze legeringen schadelijk zijn voor de ge zondheid, werden deze vroeger vaak door beëdigde tinnegieters gekeurd; hoge boe ten, gevangenisstraf en uitstoting uit de gilden waren als straf vastgesteld. Ieder voorwerp moest worden voorzien van een merk, dat met een matrijs op een vastge stelde plaats moest worden ingeslagen; uit dit merk kon men de plaats van herkomst en de naam van de tinnegieter afleiden. Een ander merk gaf de kwaliteit van het tin aan, want er zijn vanzelfsprekend ver- naamd tinkruid zilverglanzend gepoetst. Sinds de verzamelaars zich met tin zijn gaan bezighouden is men zich gaan af vragen wat juist is: zilverglanzend poetsen of de voorwerpen bedekt laten met het zwarte laagje, dat het tin het oude aan zien geeft. Oude tinnen voorwerpen worden door de verzamelaars zeer gezocht en vervalsingen zijn natuurlijk het gevolg. Zelfs worden ook de tinmerken vervalst en eenvoudige oude voorwerpen versierd en van data voorzien om een hogere prijs te kunnen bedingen. In Nederland placht de tingieter bij alle vormverscheidenheid van zijn produkten aan deze de eenvoudige lijn te geven, de aard van het materiaal geen geweld aandoende, Bij deze Duitse bierpul springt duidelijk de zwarte kleur naar voren; dus was er veel lood toegevoegd. Het opmerkelijke bij deze pul is de zuivere Engelse vormen, zowel van de beker als van het handvat. De beker heeft de bekende tulp vorm, die zeer gezocht was in de jaren 1730185Ó. schillende kwaliteiten en samenstellingen. De zeventiende en achttiende eeuw zou men de glorietijd van het tin kunnen noe men. Het gieten gebeurde in vormen, uit verschillende delen samengesteld. Om de gietarbeid enigszins te vergemakkelijken werden bijv. de handvatten afzonderlijk ge goten en later bevestigd. Het aldus gego ten materiaal moest afgewerkt en gepolijst worden. Het eenvoudige gebruikstin bevatte weinig of vaak ook geen enkele versiering. Maar omdat gedurende vele eeuwen de huisvrou wen graag een collectie mooi tin bezaten, werden de tinnen voorwerpen versierd. Dit gebeurde door er reeds bij het gieten ver sieringen op aan te brengen, dan wel door er later ornamenten op te graveren, in te kloppen of ze van gescheiden lijnen of punten te voorzien. Zelden werd het ma teriaal geëtst of gedreven. De tinnen voor werpen werden door de burgerij met zoge maar integendeel ernaar strevend de goede eigenschappen daarvan tot hun recht te la ten komen. Hij bezat gevoel voor de eisen van het tin en bij menig oud stuk worden wij bekoord door de feilloze smaak van deze simpele handwerkslieden. Bij vroege stukken ontdekt men soms de invloed van houten, bronzen of aardewerk voorwerpen. Een duidelijk beeld van een deksel. Op de originele foto zijn de tinmerken duidelijk zichtbaar en ook is het gestyleerde jaartal 1792 te zien. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 14