Een bijzonder karakteristieke bewerking bij het graveren van tin is het z.g. etsen. Hier bij wordt de rechte lijn, waarvan de graveer- naald door de zachtheid van het materiaal afwijkt, in grotere of kleinere streepjes ver vaagd. Men noemt dit ook wel: de rechte lijn door zigzag-lijnen vervangen. Ook wor den afgevlakte grareernaalden in een draai ende beweging over het te graveren opper vlak naar voren gedrukt. Men bereikt hier mede diverse schaduwwerkingen, al naar gelang men brede of smalle stiften gebruikt. Een bijzonder mooi voorbeeld van deze tech niek geeft de hierbij afgebeelde pul. deze humpen dan ook grote drinkbekers, die voor een algemene dronk in een gezel schap dienst deden. In het spraakgebruik werden echter ook drinkbekers met buikige of cylindervorm, zonder voet, met oor, eveneens humpen genoemd, omdat zij geen schenktuit hebben, en dus voor het direkte drinken dienst doen. De laatste jaren is echter onder de verza melaars van brouwerij-wetenswaardighe den de neiging merkbaar onder humpen slechts metalen (tin of zilver, zelden an dere metalen) bierpullen te verstaan in te genstelling met de aardewerk pullen de z.g. Steins. vervaardiger. Een bekende professor be schreef eens werken, die door de beste kunstdeskundigen als scheppingen, ja zelfs gelijkwaardig aan die van bepaalde kunste naars werden toegeschreven en met goud betaald, ze werden waardeloos toen achter af bleek, dat de deskundige zich vergist had; de scheppers van deze werken wer den als vervalsers en oplichters gebrand merkt. Wie alleen uit estetisch oogmerk voorwer pen verzamelt, zonder bijzondere waarde aan de namen van de vervaardigers te hechten, kan even goed vreugde aan zijn verzameling hebben, als diegene die voor geeft alleen kunstwerken van beroemde per sonen te verzamelen. We dwalen echter af: via humpen, kunst, lectuur en verzamelaars dan toch eindelijk het tin. Reeds in de oudheid moet het Jammer, maar de tijd gaat voort. Lang heeft het gebruik van bierpullen bij het tappen in café s zich gehandhaafd in Beieren, maar ook daar ondervinden deze drink bekers reeds lang de concurrentie van het glas. Zelfs op het Oktoberfeest in Mün- chen ziet men in de reusachtige biertenten van de brouwerijen op de Theresiënwei niet meer uitsluitend de grijze bierpullen van steen op de tafel, maar ook veel glas werk. De versierde, fraai bewerkte tinnen bier pullen zijn reeds lang door de antikiteiten- handel overgenomen. Prachtige exemplaren staan in musea en hier en daar ook in par ticuliere woningen en verzamelingen. Dik wijls worden dergelijke exemplaren nage maakt en als echt en oud verkocht. Kunst werken worden vaak door verzamelaars niet op hun zuivere, objektieve kunstwaarde beoordeeld en gewaardeerd, maar naar de onedele metaal tin bekendheid genoten hebben. In de graven van Assyriërs en Egyptenaren worden nl. veelvuldig bronzen voorwerpen (dus van een koper/tin alliage) aangetroffen. Vermoedelijk kwamen de ert sen toentertijd uit Perzië; in latere eeuwen traden de Engelse eilanden als leverancier van tinerts op voor de Phoeniciërs. De tin ertsen, die in hoofdzaak in Noord-Amerika en op Sumatra voorkomen, bevatten slechts twee procent tin, dat meestal als tinoxyde aanwezig is. Door de geringe vastheid en hardheid van zuiver tin is het, anders dan voor deklagen op harder materiaal, vrijwel onbruikbaar in ongelegeerde toestand. Men gebruikt vaak legeringen van tin en lood. Met het oog op loodvergiftiging mag bij de fabricage van drinkgerei en in de le vensmiddelenindustrie niet meer dan tien procent lood gebruikt worden. Zuiver tin vertoont een mooie zilverglans. Maar reeds 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 13