Wij hebben de Rheingold-meisjes niet gezien Marine-Officieren in de kelder Wij zouden de Rheingold-meisjes gezien hebben... als alles gegaan was zoals was afgesproken. Maar ze waren te moe om naar ons bedrijf te komen en wij hebben dat begrepen en moeten billijken. Ze had den dan ook een reuzenreis gemaaktvan New York naar Europa en daar een pro gramma dat niet mis was. Het kwam allemaal doordat München acht honderd jaar stad is. En omdat de oud directeur van de Münchener Löwenbrau nu directeur is van de Liebmann-brouwerij in New York vond hij het een leuke ver rassing voor zijn vaderstad daar acht aar dige meisjes heen te sturen en die onder zijn hoede te laten delen in de feest vreugde. Rheingold is de naam van een speciaal bier dat de Liebmann brouwerij maakt en ieder jaar wordt een Miss Rhein gold gekozen, die dat hele jaar in het middelpunt van de Rheingold-publiciteit staat. In München werd van 25 september tot 5 oktober een internationale tentoonstelling van koloniale waren en delikatessen (IKOFA) gehouden en daar werd voor het eerst ook ander bier dan Beiers bier geserveerd. Zo ook het Rheingold bier. Toch had Rheingold met deze reclame geen uitbreiding van zijn debiet op het oog, want het bedrijf exporteert niet en de 3V2 miljoen hl die het jaarlijks verkoopt gaan niet verder dan New York en om streken. Nee, we moeten dit bezoek, aldus de directeur, echt zien in ideële zin: hulde aan München, d'aloude bierstad, die zoveel van haar zonen naar Amerika heeft zien gaan om daar de beste brouwtradities te vestigen. Overigens zijn acht van de twaalf brouwmeesters van Rheingold uit de Duit se school afkomstig. Maar de Rheingold-meisjes hebben wij niet gezien en zij ons niet, maar wij geloven wel dat hun dat minder zal doen dan ons. Jammer. Een zestigtal marine-officieren van de oor logsschepen, die gedurende de vlootweek in de Amsterdamse haven lagen, bracht een kort bezoek aan onze kelder op dinsdag 9 september. De heren waren een dagje uit op uitnodiging van de Vereniging de Amsterdamse Haven en haar directeur, de heer Th. Th. van den Berg begeleidde het gezelschap, dat per boot naar onze kade kwam. Onder het genot van een glas werd de nieuwe film van Max de Haas, „Am sterdam, stad van het water", vertoond waardoor de aanwezigen op boeiende wijze Amsterdam als havenstad te zien kregen. (Deze film is later te Brussel bekroond met de reportageprijs.) Als herinnering aan dit korte bezoek, bood onze heer Kranenberg de kapitein-ltz Eibers een doosje aan, waarin een tij delijke en enkele blijvende herinneringen aan ons bedrijf waren verpakt. Hierna ontvingen ook de overige officieren een pakje en zij vertrokken in opgewekte stemming om het volgende programmapunt van de heer Van den Berg alle eer aan te doeneen rondvaart door de grachten. Onze reclamedienst heeft de beschikking, gekregen over een Ford bestelwagentje, dal over de straten en wegen van stad en land zal snellen om steeds meer etalages, stands en vitrines te voorzien van Amstel reclame. Het is jam mer dat de heer Hijman deze foto heeft gemaakt, want nu kon hij zelf niet hij zijn nieuwe vervoermiddel ver eeuwigd worden. 1 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 13