Public Relations en Bier De stichting van de brouwers in de Ver enigde Staten heeft op haar 82ste jaarver gadering het bier-publicHrelations-program- ma van dit jaar horen ontvouwen door de heer Thomas D. Yutzy van de public-relat- ions-firma Dudley-Anderson-Yutzy, New- York. De punten welke hierbij naar vo ren kwamen luiden als volgt: 1. bier is de lichte, goede drank van de matiging; 2. bier heeft sociaal prestige; 3. bier smaakt bij een goede maaltijd; 4. bier is goed voor u; 5. brouwen is een vooruitstrevende tak van nijverheid 6. bier steunt handel, industrie en land bouw. Ieder is nu wel overtuigd dat deze punten stuk voor stuk juist zijn; maar dit is wel eens anders geweest. Dezer dagen vertelde een onzer inspecteurs hoe jaren voor de oorlog in een groot hotel te Scheveningen bier wel op de drankenlijst voorkwam, maar zelden of nooit bij de maaltijd werd ge nuttigd. De kelner zou het niet in zijn hoofd halen het aan te prijzenuitsluitend wijn hoorde bij het eten. Wilde dan een „eigenwijze" klant per se bier, dan kon hij het krijgen. Maar hoeHet werd in de keu ken uit het flesje overgegoten in een karaf, zoals men wijn decanteertDit ver moorde bier werd dan de klant voorgezet; op de kaart stond trouwens „bière en ca rafe". Dat was de tijd waarin bier nog geen so ciaal prestige had en dat men vond, dat het bij de maaltijd niet hoorde. Dat het sociale prestige van bier zelfs tegen woordig nog in het bierland, dat Groot-Brit- tannië is, te wensen overlaat, bleek ons uit een zinsnede in het hoofdartikel van Bever age News, een internationaal blad gewijd aan de drankenfabricage- en handel, dat maandelijks in Londen verschijnt. „Maar wat is het noodlot van het bier in de restaurants? In veel te veel gevallen worden de bezoekers openlijk afgeschrikt om bier te bestellen. Als ze de vijandige en ijzige houding van de wijnkelner weer staan is de kans groot dat het bier in het glas wordt geserveerd(Het artikel be handelt het probleem, dat de restaurantbe zoekers zelden of nooit het goed uitgevoer de flesje van het bier hunner keuze te zien krijgen, maar genoegen moeten nemen met het reeds ingeschonken bier, met de ver melding dat dit het gevraagde merk is.) Slot van pagina 4 gerst al heel spoedig begint te kiemen. Om alle gerst op gelijke wijze door deze lucht te laten omspoelen, draaien de trom mels langzaam rond, waardoor de korrels steeds in beweging blijven. Binnen een week is de gerst voldoende gekiemd. De bedoeling van de kieming is, dat de wan den van de celletjes, waarin het zetmeel in de korrels is opgesloten, worden afge broken, waardoor het zetmeel zogenaamd opgelost wordt, terwijl bovendien bepaalde enzymen tot ontwikkeling worden gebracht. Enzymen zijn stoffen, die omzettingen van zetmeel en eiwitten tot stand kunnen bren gen en één daarvan, de diastase, is in staat het opgeloste zetmeel in moutsuiker om te zetten, hetgeen tijdens het brouwen geschiedt. DE GROEI WORDT STOPGEZET Het gaat er nu om, dat men de korrel juist zover laat kiemen, dat het zetmeel geheel is opgelost. Zou de kieming doorzetten, dan zou dit gaan ten koste van de inhoud van de korrel. Daarom wordt op het juiste moment de gekiemde gerst, die dan groen- mout heet, uit de trommels in een schud- goot gestort en de groenmouttransporteur brengt het nu naar de eesten, waar het bij een temperatuur van ongeveer 80° C snel wordt gedroogd. De groei komt hier door tot stilstand en het aldus verkregen lage vochtgehalte waarborgt de onbepaalde houdbaarheid van het mout. De eesten zijn grote geperforeerde trom mels, waardoor hete lucht wordt geblazen. Doordat de zes eesten twee aan twee boven elkaar geplaatst zijn is het mogelijk het mout van de bovenste, via de middelste naar de onderste en tenslotte naar de mout- silo's te transporteren. Het in Nederland gefabriceerde mout heeft in het buitenland een uitstekende naam en het gaat dan ook naar alle windstreken: Duitsland, Canarische eilanden, Zuidwest- Afrika, Brazilië, Paraguay, Korea enz. Ons mout gaat uiteraard ook naar de Surinaam se Brouwerij in Paramaribo en de nieuwe brouwerij in Jordanië. G. A. Poelenije.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 7