„Maak fatsoen populair" Een bekend reclameman heeft in Amerika de adverteerders opgeroepen tot een kruis tocht. Hij deed dit in een rede welke bovenstaande titel droeg en moest bijdragen tot eerherstel van het fatsoen. Immers, zij die de kranten volschrijven redactie en adverteerders beschikken over een machtig middel de publieke opinie te be- invloeden. Laten wij een actie ondernemen met het doel goed burgerschap populair te maken, aldus de spreker, fatsoen in de mode te brengen en daar tegenover bedriegers, op lichters, gangsters en jeugddelinquenten tot impopulariteit te doemen. We moeten een kransje hechten rond het hoofd van de goede burgers, zodoende het bedriegen van medeburgers minder aantrekkelijk makend. Maar deze campagne moet niet op preek toon worden gevoerd, doch realistisch, met beide benen op de grond. Een onderdeel van de kruistocht zou moeten zijn het doen van een beroep op de kranten om de mis daad niet te verheerlijken. Wij hebben van deze rede gaarne melding gemaakt omdat het ons allen aangaat. Niet omdat wij aan een brouwerij verbonden zijn, maar omdat wij mensen zijn, die, in wat voor bedrijf ook werkzaam, behoefte hebben aan een basis van gewoon burger mansfatsoen, dat o.a. inhoudt het spreken van de waarheid, het houden van een gegeven woord, het teruggeven van geleend geld en geleende boeken, het vermijden van lasterpraatjes en verspreiden van kwaad gerucht. Levende op deze basis komen wij niet in de krant en daardoor kunnen wij ons weieens vergapen aan de verhalen om trent mensen die deze basis hebben ver laten en daarom in het nieuws zijn ge komen. Maar voor een normaal maatschap pelijk verkeer is het noodzakelijk dat het fatsoen populair is en blijft. Daarom is het verheugend te vernemen, dat vooraan staande mensen, zoals de hierboven ver melde spreker hierop in het openbaar de aandacht vestigen. Oprechtheid in reclame behoort ook tot dit onderwerp. In dit verband wijst de schrijver van een ingezonden stuk in een Amerikaanse krant op de merkwaardige aanprijzing van bier door een Amerikaanse brouwerijeist de grote literfles, zei de advertentie. Ik heb nog nooit iets bijzonder groots aan een literfles gezien, want een liter is een liter, hoe klein of hoe groot de fles ook mag zijn, zegt de schrijver. En hij vervolgt: er zijn ook adverteerders die kleine pick-ups propageren als zijnde hi-fi. Maar deze apparaten lijken evenveel op een h-fi-installatie als een afgereden Ford op een nieuwe Cadillac. En zo gaat het verder. Adverteren is een werktuig om veel goeds te verrichten in de economie van ons land. Adverteren schept vraag naar een goed produkt waardoor grote verkoop en dientengevolge massaproduktie ontstaat; zo komen er lagere prijzen en zodoende ontstaat er meer werk en kunnen meer mensen een goed produkt kopen tegen la gere prijzen. De adverteerder heeft een verplichting ten opzichte van de economie van ons land. Voortdurend gebruik van halve waarheden en opzettelijke overdrij ving van onbelangrijke dingen kan het ver trouwen van het publiek teniet doen en zodoende de verkoop in feite doen dalen. En wat zei Lord Chesterfield? Houd dus voor ogen, zo lang u leeft, dat niets dan strikte eerlijkheid u door het leven kan brengen, zonder dat uw geweten bezwaard of uw eer wordt aangetast. HONKBALRADIO-UITZENDINGEN VOOR BROUWERS Dit seizoen hebben alle zestien grote honkbalclubs in de V.S. de rechten voor radio- en televisie-uitzendingen van hun wedstrijden verkocht aan brouwerijen. Deze radio- en televisierechten gaan naar de hoogste bieder en de brouwers bieden hoog omdat de luister- en kijkdichtheid bij deze wedstrijden groot is. De brouwers hebben er vijftien jaar over gedaan voor zij deze staat van exclusiviteit hadden bereikt. FRANSE DORST, HOLLANDSE LAFENIS Ruim zestienhonderd kisten bier, met een totaalgewicht van 35.000 kg, zijn maandag 18 augustus naar Frankrijk verzonden: een vrachtwagen met aanhanger ging op weg naar Touques in Normandië en eenzelfde stel vertrok naar Parijs. Wat deze zending onderscheidde van de vorige, waren grote spandoeken, waarop te lezen stondPousset Amstel vient de Hollande (Pousset Amstel komt uit Holland). Wij wensen het huis Pousset goede zaken bij het lessen van de Franse dorst met de Hollandse lafenis. 18

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 20