VAN HET PULLENFRONT PTT weet de weg. Dat bleek toen er op een dag drie briefkaarten binnenkwamen, die geen adres bevatten. Wel waren de waardemerken geplakt en van het juiste bedrag aan extra-postzegels voorzien. Een caféhouder hield onze bierwagen even op, toen de bestuurder juist wilde begin nen het lege goed op te laden. Want even tevoren had deze caféhouder kennis genomen van de pullenactie. Al zijn per soneel zette hij aan het werk om de etiket ten van de waardemerken te ontdoen. Optimistisch betoonde zich een inzendster, die zes waardebonnen inzond en op de kaart de zes kleuren aanvroeg. Zij leefde in de veronderstelling dat voor ieder waardemerk één pul werd verstrekt. Op een bruiloft in Brabant zijn ook de A'tjes niet vergeten. Daags na het feest zond de bruid ons waardemerken voor drieentwintig pullen. De ouderen die de bruiloft hadden meegemaakt zouden er al lemaal een krijgen. Gelukkig maar, want al zijn onze pullen dan ook zeer fraai, drieentwintig stuks zijn in een huishouden wel een sta-in-de-weg. Een biljartclub die op gezette tijden een café bezoekt om daar te spelen, krijgt van de attente kelner het Amstel bier in fles jes waarvan de etiketten reeds zijn door gesneden. De spelers worden daardoor herinnerd aan het waardemerk en hebben het er alleen maar af te scheuren. Dat deze attentie de bieromzet zal stimuleren lijdt geen twijfel. Gezeten op een terras in Zandvoort be stelde iemand een flesje Amstel bier en begon hierna ijverig het etiket te ontdoen van het waardemerk. Hierdoor had hij een grote activiteit ontketend, want hoewel er vele mensen op dat terras met een flesje bier voor zich zaten, niemand had aan het waardemerk gedacht. Nu was plotse ling iedereen eraan herinnerd en daar kwamen mesjes en schaartjes tevoorschijn. Een gezelschap Duitsers, die enige dagen in Nederland waren om handbalwedstrij den te spelen, vroegen in een café in Amsterdam-Noord wat de pullenreclame inhield. Toen de caféhouder het hun had verteld, begonnen zij ijverig hun waarde merken te verzamelen. De dag erop was een excursie aan onze brouwerij in het programma opgenomen en spoedig was iedereen voorzien van een of meer pullen. De voorkeurkleur was zeegroen. Veertig pullen tegelijk werden op de eerste dag van de actie afgehaald aan ons hoofd kantoor door enkele militairen. Zij hadden een groot vel papier volgeplakt met waarde merken, die in de officiersmess waren verzameld. Met medewerking Amstel Brouwerij Brouwerij op Curagao In het najaar zal op Curagao worden be gonnen met de bouw van een bierbrouwe rij. Hieraan zal de Amstel Brouwerij haar medewerking verlenen. De brouwerij zal worden gevestigd op het Scadta-eiland in het Schottegat. Een eiland is het feitelijk niet, daar het door een land engte verbonden is met de noordelijke en zuidelijke oever van het Schottegat. Het ontleent zijn naam aan een der eerste lucht vaartmaatschappijen ter wereld, die het eiland in pacht had. De maatschappij is sinds jaren opgeheven. Als directeur zal onze agent, de heer H. J. Sprock fungeren, terwijl de heren J. A. J. Sprock, ir. R. van Marwijk Kooy en A. Miedema ec. drs. tot commissarissen zijn benoemd. Naar verwacht wordt zal de brouwerij, waar zeventig mensen werk zullen vinden, eind 1959 in bedrijf worden gesteld. 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 21