AMSTEL 70 vow. 'lazxi ïm. 2* ,,Om de kwaliteit van de Nederlandse advertenties te stimuleren heeft het Genootschap voor Reclame jaarprijzen ingesteld voor opdrachtgevers en ma kers van die advertenties, die naar het oordeel van de fury het meest hebben bijgedragen tot de verheffing van het advertentiepeil in Nederland". Aldus de Revue der Reclame, naar aanlei ding van het uitreiken van de jaarprij zen. in haar nummer van mei j.l. De Amstel Brouwerij mocht het genoegen smaken in de prijzen te vallen met bij staande advertentie, ontworpen en ge tekend door ons reclame-bureau Hiind, Van Vleuten en Roemburg HVR Zowel dit bureau als de Amstel kreeg een zilveren penning. De advertenties waren verdeeld in groepen en onze ad vertentie viel in de eerste groep: ad vertenties van merkartikelen en onder merk verkochte artikelen. Er waren 290 inzendingen en zes hier van werden bekroond. Dat onze ad vertentie bij de zes bekroonde was stemt tot grote voldoening. BOUWEN AAN DE MAURITSKADE Niet alleen wat boven de grond uitsteekt, maar ook wat er diep in is weggezonken valt ten offer aan de uitwerking van het plan tot bouw van een fabrieksgebouw, dat zevenendertig meter hoog moet worden. Het zal dan ook boven het vatengebouw uitko men. Nu het oude complex is gesloopt (zie foto s) is men begonnen met twee reus achtige masten op te zetten en deze dege lijk te tuien. Want op de tekening komen betonnen heipalen voor, juist op plaatsen waar houten palen van het oude gebouw in de grond zitten. Deze moeten er dus uit. En dat gebeurt met behulp van de twee stalen masten, katrollen en zware ka bels. Een houten heipaal mag tot tien ton wor den belast. Hij heeft een overcapaciteit van vijftig procent, dus de maximale belasting kan tot vijftien ton gaan. Er moet voor het uittrekken een grote kracht worden uitgeoefend. Dat vernamen wij op het werk, maar men vertelde ons er gelijk bij, dat de kabels over vele schijven lopen, zodat de kracht die uiteindelijk moet wor den uitgeoefend een fractie bedraagt van vijftienduizend kg. Niet alleen wordt in de brouwerij gewor steld met ruimtetekort. Het hoofdkantoor moet er een bewoonbare verdieping bij hebben. Een zolderverdieping (boven de af deling Export gelegen) wordt verbouwd tot kantoor- en vergaderruimte. Wie de kan toorruimten zullen gaan bezetten is nog 'n vraag (voor ons althans). Ten behoeve van deze onbekenden worden de kleine ramen vergroot en om het hakken in de muur zonder risico te kun nen uitvoeren is een soliede, beschermende stelling aangebracht. Niet alleen bescher mend voor de man die dit karwei doet maar ook voor degenen die op de binnenplaats lopen. Puin en gruis worden hun bespaard. Bij het ter perse gaan van dit nummer vernamen wij, dat de eerste paal voor het nieuwe gebouw is geslagen. 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 18