Het idee en h het benen kreeg „Kijkt U eens. Ik had gedacht, dat wij hiermede de komende verkoopcampagne op doel treffende manier konden ondersteunen" In de beslotenheid va het kantoovan de heer van Berkum staat de heer Albers en laat zijn chef een pa "ntern'teui e pullen zien onder het uitspreken van bovenstaande woorden. De heer i. kum kijkt zijn assistent even ongelovig aan en begint dan goedkeurend te knikken „Dat is het"zegt hij e.. iet deze woorden is een periode van veel piekeren afgesloten en is een tijdperk van vet. praten en doen aangebroken. een pul te introduceren, hield hij deze vonk goed vast. Hij reed naar Waalre, waar een oude rela tie uit een vroegere werkkring van hem woonde: de heer Jan van Erp, een potten bakker. En deze was het, die voor het eerst van de pullen hoorde. Het gesprek dat de beide mannen hadden, resulteerde in een opdracht, een vreemde opdracht, want het was een verzoek om een dienst: Maak voor mij een paar pullen. Hier zijn de tekenin gen. Geef ze een aantrekkelijke kleur. En lever ze bij mij af. Maar praat er met niemand over... Als het plan van de heer Albers zou slagen, kon de heer van Erp rekenen op een grote opdracht, die zijn bedrijf maanden en maanden zou bezig houden. Zou het plan niet worden ge accepteerd.. Maar toen de pullen eenmaal op de tafel van de heer van Berkum stonden zag hij onmiddellijk in, dat het idee goed was en dat het benen moest hebben. Benen, die het snelvoetig zouden verder brengen op de weg naar verwezenlijking. Er zou veel gepraat moeten worden. Met de directie A. W. Albers in de eerste plaats. Er moest natuurlijk een gedetailleerd plan komen. Daarom werd mede vastgelegd hoe de heer Van Berkum de pul in de verkoopcampagne dacht in te passen. De directie stemde met dit plan in. 1/ Reeds maanden zat de verkoop- I' leiding met de dwingende vraag I hoe moeten wij de verkoop van ons bier in het komende seizoen ondersteunen en stimulerenen dan zo mogelijk gelijktijdig voor de horeca- en winkelsector? Een vraag, die uiteraard ook door de heer Wijdeveld, het hoofd van onze afdeling Publiciteit bij voortduring bezig hield. De vele uren, die de heren Van Berkum en Albers samen doorbrachten op weg naar relaties en inspecteurs, klanten en beurzen, de uren doorgebracht achter het stuur, op weg naar huis, deze uren werden voor het merendeel gekort met voorbesprekingen en nabetrachtingen. En altijd weer eindigden deze met de woorden van de heer Van Berkum„Als we maar een goede gedachte kregen waardoor het kopen van Amstel-bier nog aantrekkelijker zou worden. Denk daar eens over, Albers!" Een idee moet geboren worden. Dat is bij wijze van spreken, want de vergelijking met de geboorte van een levend wezen zou niet juist zijn. Deze pleegt zich name lijk geruime tijd tevoren aan te kondigen. Maar het ontstaan, de geboorte van een idee, komt ineens. Het is een vonk en die is er vaak onverwachts. Een flits, die even snel weer is verdwenen. Zo gaat het ten minste meestal met ons allen. Maar een goed idee moet worden vastgehouden. En toen de heer Albers het idee kreeg om N. H. R. van Berkum 2

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 4