Van stemmen, gestalten en gratiën „Voor deze show hebben we acht mannen en negen meisjes nodig," zeiden de heren en ze keken bijzonder vastbesloten. Die heren waren Dimitri Fr enkel Frank, de schrijver van de show en Tom van Maaren, die de rol van „inspecteur" zou spelen en de regie zou voeren. En wij, wij waren de mensen van een brouwerij, die met liefde en gemak voor acht vaten pils en negen vaten donker bier hadden willen zorgen Maar acht mannen en negen meisjes! Waar haal je die zo gauw vandaan. Een brouwerij is geen verzamelplaats van acteurs en soubrettes, jeunes premiers en ingènues. die bij wijze van tijdverdrijf zich wijden aan het brouwen, verkopen, vervoeren en administreren van bier, in afwachting van het moment dat zij kunnen gaan repeteren voor een show Maar na wat zoeken is een kleine groep gevormd, die aanvankelijk aarzelend en terug houdend, later enthousiast en toegewijd de show instudeerde. y,M/ Onder de geestdriftige leiding van Sp' ^eer ^an Maaren werd aller- 5 M eerst het pullenlied ingestudeerd, =D\ een viot marsje, met een vrolijk refrein. Hoewel bij het uitkiezen van de medewerkers niet op zangstemmen was af gegaan, klonk het zingen al spoedig hoogst aannemelijk en het lied zat er in korte tijd goed in. Aanvankelijk overstemde de piano, met vaardige handen bespeeld door de heer Cor van Veen, het koortje, maar toen de tekst werd beheerst, dorst men de monden wat verder open te doen en gaf men 'm van katoen. Bij een volgende repetitie kregen de dames en heren te horen in wat voor show ze eigenlijk terecht gekomen warende heer Van Maaren las hem voor en herhaaldelijk klonk er een luid gelach op. Daar de pullen niet zo maar tevoorschijn gehaald mochten worden, maar de zangers en zangeressen al acterend toch hun pul dienden hoog te heffen op de manier die het Amerikaanse Vrijheidsbeeld ons reeds zoveel jaren voordoet, zij het dan met een fakkel, werden hiervoor duigen gebruikt, die bij het haardvuur van de koffiekamer lagen opgestapeld. Dat er veel gelachen is laat zich denken; de repetities hadden trouwens een bijzonder gemoedelijk en vriendschappelijk verloop. Een moeilijkheid was, dat alles geheim moest blijven. Een geheim, zeker voor de concurrentie en een verrassing voor het personeel, dat als publiek in de zaal pas mocht gewaar worden wat de show be helsde. Pas als de stemmen het lied zou den zingen, de gestalten in hun lijsten de pullen zouden heffen en de gratiën over het toneel zouden schrijden in hun pullenkleurige japonnen, pas dan zou het geheim geen geheim en de verrassing geen verrassing meer zijn. Maar de moeilijkheid is geen moeilijkheid gebleken, hetgeen vooral te danken is aan de dames en heren medewerkers, die hier voor zeker een woord van dank toekomt. COR EN LIZA Weet u nog hoe u de volgorde van de koeiemagen onthield? Piet moet boeken lezen: pens, muts, boek- en lebmaag. En de scherpe medeklinkers bleven er geheid in door 't kofschip. Hoewel u natuurlijk geen ezels bent, maakt u maar al te graag ge bruik van hun bruggetjes. Zo'n ezels bruggetje bieden wij u nu aan om de kleuren van onze pullen te onthouden. Want ongetwijfeld zult u het vaak met uw gezins- en familieleden, uw kennissen, klanten en relaties over deze pullen heb ben. En het is dan prettig om op de vraag: welke kleuren hebben de pullen, direct te kunnen zeggen: Crème, Oud Rose, Laven del, Ivoor, Zeegroen en Azuur. Zes kleu ren dus en als u nu de hoofdletters achter elkaar leest, dan verschijnen Cor en Liza. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 15