HOEVELEN KENDEN HET GEHEIM? Hoeveel mensen hebben korte of lange tijd het geheim van de pullenactie geweten en... het stilzwijgen bewaard? Het is moeilijk te schatten, maar dat het er enkele honderden zijn geweest is zeker. Overdreven? Zeker niet. Om te beginnen waren daar degenen die het idee hadden gehad en er in de kring van de directie over moesten gaan spreken. Ons reclame-adviesbureau HVR in Den Haag is van het begin af ingeschakeld, daar dit onmiddellijk een aanvang moest maken met het voorbereiden, het ontwer pen en het uitwerken van de vele vormen van reclame die voor de Amstel pul ge maakt moest worden. De mensen van HVR hebben tekenaars, fotografen, cliché makers, retoucheurs, tekstschrijvers, stand bouwers, zetters en drukkers moeten in schakelen. De damesbladen, die zaterdag 24 mei uit komen, zijn bijna twee maanden geleden in druk genomen. De pottenbakkers moesten aan het werk en de mannen die de duizenden doosjes zou den gaan maken. De acteurs en de artisten die met de show te maken hadden voegden zich bij de cos tumiers en de mensen van Carré (van directeur Wunnink tot de toneelmeester die de requisieten zou timmeren). De ijverige typistes die de uitnodigingen moesten adresseren (een heel werk, niet waar, dames?) en de bemanning van de postkamer die ze moest versturen waren evenzeer in het complot als de bestuurders van onze vrachtwagens die steeds maar zuidwaarts trokken om nieuwe voorraden pullen naar Amsterdam te halen. De drukker van de toegangskaarten en de zetters en drukkers van deze regels. Zijn wij volledig geweest? Waarschijnlijk niet Nog geen honderden, zegt u? Dus u dacht, dat al deze mensen niemand in vertrouwen hadden genomen En dat er niet ettelijke bij geweest zijn die meer dan één gezinslid, vriend of kennis „strikt ver trouwelijk, hoor" hebben ingelicht, lijkt ons te mooi om waar te zijn. Honderden. Maar het is een geheim ge bleven. Dank daar voor. De pullen zijn mooi, het bier is best en de mensheid is het vertrouwen waard. Is dat niet heerlijk, vrienden van de Amstel Brouwerij PUL AMPUL Het woord pul dat wij hebben gekozen als de naam voor de bierkan van luxe aardewerk die wij deze zomer in groten getale in ons land zullen verspreiden, lijkt erg Nederlands. Het is het dan ook gewor den in de loop der eeuwen. Het komt evenwel van het Latijnse woord ampulla. Dit woord is ook verantwoordelijk voor ons woord ampul, het dichtgesmolten glazen, meestal flesvormig buisje, waarin steriele injectiestojfen worden afgeleverd. Pul en ampul komen dus beide van het zelfde stamwoord. Ook al dienen zij om geheel verschillende voorwerpen aan te duiden. Deze drukte in het pullenmagazijn is nog maar spel: er moest een foto -wordeu gemaakt. Maar zodra de actie op gang is zal dit een alledaags beeld worden. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 12