AM5TEC Nederland maakt k >nnis t iet de Amstel pul De zomer Hm 1958 zal in de geschiedenis vak-de Amste' Brou werij worden geboekstaafd als de periode waarin Ncderla/xd kennis maakte met de Amstel pul. Maar hoe wordt dit sierlijk stukje kunst aardewerk aan de Nederlandse bevolking voorgesteld? Deze taak was uiteraard weg gelegd voor onze afdeling Publiciteit, die in nauwe samenwerking met ons reclame adviesbureau HVR in Den Haag een uit gebreid en gevarieerd reclameprogramma voorbereidde. Het publiek moet worden bekend gemaakt met twee dingen, aldus de heer Wijdeveld, het hoofd van onze afdeling Publiciteit. In de eerste plaatsmet de prachtige pul, die in zes pasteltinten beschikbaar is. Ten tweede: met de manier waarop men die kan verkrijgen. Om met het tweede punt te beginnen aan de achterkant van het etiket dat op de flesjes Amstel pils en Gold is aangebracht, is een waardemerk, bestaande uit een rode hoofdletter A gedrukt. Door het etiket vertikaal door te snijden kan men dit waardemerk uitknippen. Heeft men zes van deze waardemerken bij elkaar dan plakt men deze op een briefkaart en vermeldt welke twee kleuren men prefe reert; de kaart wordt met 95 cent aan postzegels overgefrankeerd en geadresseerd aan de Amstel Brouwerij, postbus 4444 te Amsterdam. Enkele dagen nadat de kaart is verzonden, ontvangt de afzender de pul in de ge wenste kleur. Zo komt Nederland dus in het bezit van de Amstel pul en deze actie om ons bier met karakter een nog grotere omzet te geven zal in de eerste plaats in de kranten worden bekend gemaakt. In 140 dagbladen zullen onze landgenoten, tot in de verste uithoeken van Nederland, eerst nieuwsgierig worden gemaakt door enkele advertenties, die in vaktermen „teasers" (letterlijk: plaaggeest) heten. In grote openingsadvertenties wordt dan het pullengeheim onthuld en door kleinere volgadvertenties wordt de aandacht blij vend bij de pullen bepaald. Maar ook in de damesweekbladen, die in nagenoeg ieder gezin komen, zullen door gekleurde advertenties waarin de pastel tinten goed tot uiting komen, de dames zich kunnen overtuigen dat de pullen wer kelijk de moeite waard zijn. Want al zijn ze gemaakt om er bier uit te drinken, men kan er eventueel ook bloemen in schikken. Natuurlijk wordt ook de vakpers betrokken in deze advertentiecampagne, want het is de handel in de ruimste zin, die belang heeft bij de pullen en dus de bierverkoop. De persen draaien niet alleen voor de advertenties, ze leveren ook allerhande pu bliciteitsmateriaal af, dat voor verschillende doeleinden wordt gebruikt. Zo is er voor de winkels een grappig mannetje ontwor pen, dat als postbode is uitgedost; het torst een geweldige doos met een pul en aan zijn linkerarm hangen vouwblaadjes in de vorm van een pul. Het is de bedoeling dat deze mannetjes een plaats krijgen op de toonbanken en dit de klanten een vouw blaadje meenemen dat hen volledig inlicht over de pul en hoe die te verkrijgen is. Het voetstuk van het mannetje geeft de afbeelding van de A'sde waardemerken die op de Gold-flessen en die op de pils- flessen aanwezig zijn. Het vouwblaadje in de vorm van de pul komt tevens aan ieder six-pack te hangen dat de brouwerij verlaat en ook aan twee flessen in iedere kist. Een ander snufje voor de winkelverkoop is de „bottle-rider", een papieren pul die op de hals van een fles wordt geschoven en Aangenaam 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 10