Sydney B. White in Nederland De heer Sydney B. White behartigt op kundige en voortvarende wijze de belangen van de Amstel Brouwerij in Amerika met een organisatie die Amstel American Corporation heet. Zijn kantoor is in het Empire State gebouwhet hoogste kantoorgebouw ter wereld. Maar toen wij de heer White dezer dagen spraken zat hij twee hoog in ons hoofd kantoor en had zijn conferenties met de heren van onze afdeling Export even onderbroken om ons te woord te staan. Hoe is de situatie van het importbier in de Verenigde Staten? was de eerste vraag die de heer White te beantwoorden kreeg. Goed, antwoordde hij, in de laatste vijf jaar is de hoeveelheid omgezet importbier aldaar verdrievoudigd. Er komen enkele papieren uit de tas en dan leest de heer White voor: Voor de oorlog werd er gemiddeld per jaar 1.600.000 gallons ingevoerd. In 1957 is dat 9-000.000 gallons geworden. Ik spreek hier nu over al het geïmporteerde bier. Nederland staat op de tweede plaats op de ranglijst van importerende landen. In 1957 bracht Nederland 1.592.000 gallons bier Amerika binnen. En smaakt het de Amerikanen? En ofHet Hollandse bier is van uit stekende kwaliteit en het streelt letterlijk het verhemelte van de bierdrinkende Ame rikaan op aangename wijze. Waar drinkt men het meeste bier? Thuis of in cafés? Bier bij t.v. Veruit het meeste bier wordt bij de mensen thuis gedronken. En de televisie is hiervan voor een voornaam deel de reden. Er is zoveel te kijken de hele dag (alleen al in New York heeft men de keus uit negen stations!) en dat vele thuiszitten beïnvloedt de drinkgewoonte natuurlijk in niet ge ringe mate. Uit het voorgaande wordt nu ook duide lijk dat er veel meer flessebier dan vat- bier wordt gedronken. Hierop ging de heer White, die Amerikaan is en in twee jaar niet in Nederland is geweest, verder in, door te verklaren waar om de waarde zo groot is die men aan de fles hecht. Immers, vele Amerikanen wo nen niet langer in de grote steden, maar zijn naar de voorsteden verhuisd. Hierdoor waren de grote warenhuizen en levens middelenzaken verplicht aldaar filialen te stichten. Het gevolg hiervan was, dat er een soort revolutie op winkelverkoop- gebied in de voorsteden ontstond. En die winkelverkoop komt tot stand in zelf bedieningszaken. Daar is dus geen bedien de die de waar aanprijst, nee, de waar moet zichzelf verkopen. Daar staat dan ons flesje tussen de flesjes van de con currentie en moet door vorm en etiket de ogen der dames naar zich toe lokken. Het is geen wonder, dat we met het ontwerpen van fles en etiket rekening moeten houden met de smaak van de vrouw, want 41% van het flessebier in Amerika wordt door vrouwen gekocht. Bier op vierde plaats Amerika is een groot land. Er wordt veel gedronken, wel 48.000.000.000 gallons per jaar waarvan het meeste water is. Hier op volgen thee en koffie, de derde plaats wordt bezet door de melk en op de vierde plaats komt bier 3.500.000 gallons per jaar. Grote dankbaarheid hebben de Amerikaan se brouwerijen betoond voor de opheffing van de drooglegging, nu vijfentwintig jaar geleden. Regionaal plaatsten zij in alle grote dagbladen vier hele pagina's adver tenties, waarin dit feit werd herdacht. Een waarlijk Amerikaans gebaar jegens publiek en pers... De ploeg Amstel-mensen in de States dient een goede zaak met ijver en vindingrijkheid. Ten bewijze van dit laatste liet hij ons een boekje zien, waaruit kaartjes worden gescheurd, die men op het New Yorkse kantoor aan de post hecht. In de rechter hoek staat ons embleem en de tekst luidt: „Neem een biertje vanavond bij het eten. Het is verfrissend... Het is opwekkend. De drank waar heel Amerika van houdt." 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 12