Vele paardekrachten in dienst van het water Met welke moeilijkheden de brouwers in oude prent, die op de kamer van de heer vroeger eeuwen te kampen hadden als zij Wijdeveld hangt. gedurende een strenge-vorstperiode hun Ter linker zijde staat het Nederlandse watervoorraad op peil wilden houden, onderschrift, rechts de Franse vertaling, blijkt uit nevenstaande afbeelding van een In het midden leest men: Winter Vreugde op den Amstel en 't gaan des Ysbreekers en der Waterschuiten te Amsterdam by Petrus Schenk-Konst en Kaart-ver koper vooraan in de Nes by den Vygendam in N. Visschers Atlas. Met Privilegie van de Ed. Gr. Mog. Heeren Staten van Holland en Westfriesland. Geteekend door Titeman van der Horst. In het linker paneel staat: De Ysbreeker word gebruikt, om by besloten water des winters door het ys een slop te maken van de Stad Amsteldam af tot aan de Stad Weesp toe, en dus de vaart te openen voor de waterschuiten tot het halen van Varswater uit de rivier de Vecht, zo tot het gebruik van de Brouwers als van andere ingezetenen dier Stad. Deze Ysbreeker is in den jare 1696 gebouwd ten kosten der gezamentlyke Brouwers van Amsteldam, die hem ook nog in eigendom hebben; hij word bevaren door eenen Schipper en vyf Knechts; zyne werking is, dat hij door kracht van paarden tegen of op het ys gehaald wordende door zyne zeven met yzer beslagene Steven het ys ter breedte van het slop in zes stroken snyd, dewelke door des Ysbreekers voortgang tegen deszelfs boeg, die tusschen de Steven ook met yzer beslagen is, stuitende en daardoor benedenwaarts gedrukt wordende, door gaans afbreeken en dus het gebroken ys, onder den Ysbreeker henen dryvende agter denzelven in langwerpige stukken wederom op komt. Om dezen Ysbreeker te kunnen bestuuren, is dezelve agter met een roer, gelyk gewone vaartuigenvoorzien, waardoor hy, als de bogten, die gemaakt moeten worden, niet te groot zyn, of als het ys niet al te zwaar is, zeer wel kan worden bestuurd, zynde, om hem genoegzaam stuurlastig te maken, in zyn agter-onder omtrent 19000 lbs ballast geplaatst, maar als de bogten groot gemaakt moeten worden, of dat het ys zwaar is, dan vermag het roer alleen hem niet te stuuren, maar dan worden tot dat einde de trossen of touwen, waaraan de paarden denzelven voorttrekken, door taliebloks, die aan wederzyden vooraan op denzelven zyn, aangetaliet, naar die zyde, daar men ze begeert te hebben, waardoor het volk op den Ysbreeker in staat is, om hem behoorlyk te bestuuren. De Trossen waaraan de paarden trekken, worden op den wal gemeenlyk door agt man, die men Troslopers noemt, bered, doch waartoe minder of meerder manschap gebruikt word, naar mate dat men 1. 2. 3. of meerder trossen gebruikt; deze troslopers moeten oppassen dat de trossen niet onder het ys, nog langs den Kant van de wallen agter eenige paaltjes en daar omtrent leggende vaartuigen vast raken of indien zulks gebeurd, moeten zij ze ophgten en daarover heen werpen. Deze Ysbreeker word bij open water onder eenen der afgeschoten bogen van de hoge steene Amstel-brug bewaard, waartoe de Stad de plaats vergund, en is onder het opzigt van drie Commissarissen gesteld, die gedurende het open water, zo aan den Ysbreeker, als aan deszelfs gereedschappen, alle de nodige reparatien ten kosten van de gezamentlyke Brouwers der Stad Amsteldam laten doen. Dat een enorme krachtsinspanning nodig was om de ijsbreker voort te trekken, moge blijken uit het grote aantal paarden dat op de (originele) plaat te zien is: zesen dertig en misschien waren er nog veel meer. Merkwaardig zijn de beide door paarden getrokken arren op de voorgrond: zij zijn voorzien van een namaakdier (links een beer, rechts een hert); nog merkwaardiger is de landauer waarop een liggende leeuw te zien is. De tekenaar heeft zich beijverd alle facetten van het schaatsenrijden als volksvermaak in beeld te brengen: er zijn solorijders (mannen, de handen in een mof), paren, groepen en een vrouw die aan het oefenen is achter een stoel. Ook de valpartijen zijn niet vergeten, evenmin als de sleeën. Een kleine tweehonderd personen vermaken zich, zonder zich ook maar iets aan te trekken van de naderende ijsbreker. Maar ja, die bewoog zich dan ook slechts stapvoets voort de eeuw der atoomijsbrekers was nog ver. 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1958 | | pagina 16