De dag van de vakpers De voordelen Waar het vandaan komt De laatste etappes Journalisten bezoeken de Amstel Brouwerij Op woensdag 22 mei bezocht een aantal journalisten van de verschillende Horeca- vakbladen onze brouwerij. In de nieuwe kantine werden zij ontvangen door Ir. R. van Marwijk-Kooy en de heer R. M. Wijdeveld. Het doel van deze dag was om de heren journalisten het bhkbierproces eens van nabij te laten zien. Sinds het Amstel-blikje ook op de Nederlandse markt was verschenen, en de vraag naar het blikbier begon te stijgen, achtte de directie het verstandig om de vakbladpers in de gelegenheid te stellen het fabricage-proces te komen bekijken. De vaak ingewikkelde vragen welke naar aanleiding van dit bezoek werden gesteld, heeft de heer van Marwijk Kooy op voor treffelijke wijze weten te beantwoorden, zodat de heren na afloop voldaan (van het heerlijke bier) en tevreden over de technische beantwoording van hun vragen, zijn vertrokken. Teneinde ook onze eigen employées een inzicht te geven over de vraag naar het blikbier, i de noodzaak waaruit deze verpakkingsvorm is voortgekomen en de groei van de markt, -.e hebben wij gemeend een kort overzicht samen te moeten stellen waarin alle feiten en cijfers, weliswaar beknopt, maar toch overzichtelijk zijn weergegeven. Tot nu toe zagen wij het blikbier weinig op de Europese markt. Het werd hoofd zakelijk gereserveerd voor exportgebieden, zoals Zuid- en Midden-Afrika, Azia, Aus tralië, Zuid- en Midden-Amerika ,maar ook voor scheepvaartmaatschappijen, leger eenheden, plantage-fourageurs en expedi ties. Eigenlijk was het blijkbaar overal ter wereld te vinden, behalve in de winkels van Berlijn, Parijs, Londen of Amsterdam. Daarin moest verandering komen. Immers, iedereen heeft recht op de voordelen die het blikbier heeft te bieden. Tenslotte wil de familie die gaat pick-nicken, de ver woede zeiler of de wandelende vrienden schaar ook wel eens een fris glaasje bier drinken in plaats van het muffige water uit de eeuwige veldflessen. Kortom, voor allen die van een koele dronk houden en daarbij niet het risico willen lopen om met doorweekte boterhammen op de plaats van bestemming aan te komen is het blik bier een ideale vervanging van het flessen- bier. Het materiaal voor de blikken is afkomstig uit een van de grootste blikfabrieken in Europa, die in Oss, Brabant, is gevestigd. Het proces is simpel. De Amstel Brou werij heeft een van de modernste instal laties. In de afdeling bottelarij het woord spreekt al voor zichzelf worden grote hoeveelheden blikjes op de lopende band geplaatst en allereerst met warm en koud water uitgespoeld. Vervolgens wor den zij door middel van koude lucht droog- gespoten. Daarna gaan de blikken naar de „meter". Deze meter is een installatie met twee^ kranen. Met een onderling verschil van een fractie van een seconde worden deze kranen opengedraaid waarbij dan de eerste zorgdraagt voor de tegendruk (on geveer 1 atmosfeer), terwijl de tweede het blikje vult met de benodigde hoeveel heid bier. Deze uitleg is natuurlijk wat summier, men moet zich de gang van zaken dan ook als volgt voorstellenzou men alleen de tweede kraan openzetten, dan zou het bier met grote kracht in het blikje stromen en een enorme schuimkraag veroorzaken. Dat is natuurlijk niet de be doeling. Om deze schuimkraag nu tegen te houden, en om het bier alsnog onder hoog tempo in de blikken te „persen", wordt de eerste kraan opengedraaid een kraan die de taak heeft om het binnenstromende bier zodanig „neer te drukken", dat het niet de gelegenheid krijgt om zich uit te putten in een vroegtijdige manchet. Zou dat namelijk gebeuren, dan zou het bier dood zijn en dusonverkoopbaar. Is het blikje eenmaal gevuld dan gaat het naar de sluitmachine waar het enkele in jecties koolzuur (Co 2) krijgt om de laat ste restjes lucht uit het kostbare vocht te 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1957 | | pagina 10