sneed een ijzige wind over het havencom
plex tot ver op de rivier. Aan de overkant,
bij de pieren van de Cunard- en de United
States Lines, was het nog stil. Jammer,"
verzuchttte hij toen; „Het zou een fraai
welkom zijn geweest als de brandweer-
boten hun hoge fonteinen de lucht in had
den gespoten, zoals zij dat altijd doen als
een nieuw schip op haar eerste vaart de
haven van New York aandoet. Maar daar
was nu allemaal niets aan te doen; de
staking heeft het plezier bedorven. Toch,
ondanks de koude en het lange wachten,
was het een grootse aanblik om de „Staten
dam" langzaam naar de kade te zien glij
den waar zij zich uiteindelijk, als een ver
moeide reuzin, tegen de wal vleide en tot
rust kwam. Zelfs het handjevol aanwezige
persmensen kon een enthousiast applaus
niet onderdrukken. En die zijn toch wel
wat gewend in een stad als New York",
voegde de heer Schuurman er lachend aan
toe.
Daarmee echter was de eerste New York-
vaart van de „Statendam" beëindigd en het
bezoek van de heer en mevrouw Six be
gonnen.
Wij hebben de heer Schuurman daarop ge
vraagd om ons het een en ander te vertel
len van dit bezoek aan de Verenigde Sta
ten. Hij raadpleegde daarbij zijn notitie
boekje waarin alle belangrijke afspraken
van die weken stonden vastgelegd. Toen
kwam hij tot de conclusie dat een uitge-i
breid verslag te ver zou voeren; „U zou
er het halve Spongat mee vol kunnen
schrijven", meende hij lachend; en dat is
toch ook niet de bedoeling. Wij konden V
het daarmee roerend eens zijn en beperk
ten ons dus tot een overzicht dat de heer
Schuurman ons welwillend afstond van alle
belangrijke bezoeken welke de heer en me
vrouw Six hebben afgelegd. Wel vertelde
hij ons nog van de indrukwekkende rit
door de Holland-tunnel welke iedere passa
gier van de Holland-Amerikalijn moet ma
ken als hij pas aankomt.
In het hotel Savoy-Plaza, op de hoek van
de wereldberoemde Fifth Avenue en de
58th Street kregen zij de suite 22708
De (Amstel) tafel gepresideerd door Z.K.H. Prins Bernhard
5