De Amstel in Amerika
de heer en mevrouw
Six in New York
New York, 16 februari 1957.
Geen vrolijke waterfontijnen, geen gillend welkom van sleepbootbemanningen, geen
fleurige drukte begeleidde de aankomst van de nieuwe Statendam in de haven van
New York. Langzaam en eenzaam voer het statige schip langs Staten Island, het
Vrijheidsbeeld en de pieren van Hoboken naar de eigen ligplaats. Op de Hudson- en
Lastriver was alles stilde sleepbootbemanningen staakten, de havenarbeiders staakten.
Vanaf de brug leidde Commodore Hageman zijn fraaie schip tot aan de pier tegenover
Manhattan. Nadat de voortros ivas vastgemaakt begon de kapitein bij gebrek aan
sleepboten) een manoeuvre ivaardoor de achtersteven langzaam maar zeker doorzwenkte
tot het hele schip met de boeg naar de rivier lag en, langzaam achteruitstomend, aan
de kade kon meren. Halverwege deze manoeuvre werd een van de sterke sloepen ge
streken die vervolgens, als een nijdig keffertje, tegen het achterschip begon te duwen om
daardoor de beweging wat kracht bij te zetten.
Dat was omstreeks 7 uur op de ochtend van zaterdag 16 februari 1951. Na een ver
traging van bijna vier en twintig uur door een hevige storm op de Atlantische Oceaan
had de „Statendam" de trots van de Holland-Amerikalijn haar maidentrip vol
bracht.
„Ik trof de heer en mevrouw Six aan het
ontbijt", vertelde ons Mr. J. Elink Schuur
man, exportleider van de brouwerij, die al
enkele weken voor het vertrek van de
familie Six vooruit was gereisd om voor
bereidende maatregelen te treffen.
„Het begon net dag te worden", ging de
heer Schuurman verder; „vanaf de zee
De pieren van de H.A.L. gezien vanuit het Amstel (American) kantoor op de
112de verdieping van de Empire State Building.
4