De Amstel in Amerika de heer en mevrouw Six in New York New York, 16 februari 1957. Geen vrolijke waterfontijnen, geen gillend welkom van sleepbootbemanningen, geen fleurige drukte begeleidde de aankomst van de nieuwe Statendam in de haven van New York. Langzaam en eenzaam voer het statige schip langs Staten Island, het Vrijheidsbeeld en de pieren van Hoboken naar de eigen ligplaats. Op de Hudson- en Lastriver was alles stilde sleepbootbemanningen staakten, de havenarbeiders staakten. Vanaf de brug leidde Commodore Hageman zijn fraaie schip tot aan de pier tegenover Manhattan. Nadat de voortros ivas vastgemaakt begon de kapitein bij gebrek aan sleepboten) een manoeuvre ivaardoor de achtersteven langzaam maar zeker doorzwenkte tot het hele schip met de boeg naar de rivier lag en, langzaam achteruitstomend, aan de kade kon meren. Halverwege deze manoeuvre werd een van de sterke sloepen ge streken die vervolgens, als een nijdig keffertje, tegen het achterschip begon te duwen om daardoor de beweging wat kracht bij te zetten. Dat was omstreeks 7 uur op de ochtend van zaterdag 16 februari 1951. Na een ver traging van bijna vier en twintig uur door een hevige storm op de Atlantische Oceaan had de „Statendam" de trots van de Holland-Amerikalijn haar maidentrip vol bracht. „Ik trof de heer en mevrouw Six aan het ontbijt", vertelde ons Mr. J. Elink Schuur man, exportleider van de brouwerij, die al enkele weken voor het vertrek van de familie Six vooruit was gereisd om voor bereidende maatregelen te treffen. „Het begon net dag te worden", ging de heer Schuurman verder; „vanaf de zee De pieren van de H.A.L. gezien vanuit het Amstel (American) kantoor op de 112de verdieping van de Empire State Building. 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1957 | | pagina 5