Nederland - Bierland Toekomstdrank verzorging van het bier, die deels uit on verschilligheid en onkunde alles te wensen overliet. Het is de grote verdienste geweest van de reclameconsulent der Nederlandse brouwe rijen, de heer H. E. Janssen, dat hij van meet af aan dit gevaar heeft onderkend en de noodzakelijke opvoeding van de schakels tussen brouwerij en consument ter hand heeft genomen. Hij was terecht van oordeel dat de bewerking van de consument weinig zin zou hebben wanneer niet tegelijkertijd werd bewerkstelligd dat de consument niet teleurgesteld zou worden in zijn verwach tingen ten aanzien van het geadverteerde produkt. Van 1950 af heeft het budget van de collectieve biercampagne steeds voorzien in een post voor de verwezenlijking van het doelin elk café in Nederland een uit stekend verzorgd glas bierNaast een grote verscheidenheid van middelen om het pu bliek voor het bier als drank der gezellig heid te winnen is steeds op velerlei wijzen de juiste verzorging van het bier en de bierglazen gepropageerd. Wij noemen hiervan een speciaal propagan distencorps, brochures met pakkende foto's, folders, instructiefilms, het nog steeds ge bruikte „populaire vademecum bierbehande ling", de instelling van de Bierwacht, en tenslotte het zo bekend geworden medium, de nationale biertap wedstrijden met als ach- De Zweedse vrouw tergrond de bevordering van het vakman schap. Een goed getapt glas bier in een „bier- schoon" glas heeft „eye-appeal" zoals de Amerikanen zeggen. Welnu, alleen door een goede verzorging is dit mogelijk, ter wijl ook alleen dan de smaakeigenschappen en het opwekkend karakter van het bier voor de consument bewaard blijven. Voortvarende brouwerij-inspecteurs zowel als brouwerij-agenten kunnen ook bij deze voorlichting een actieve rol spelen. De machtige publiekscampagne die van jaar tot jaar de aandacht heeft getrokken in de familie- en damesbladen, in de opiniebla den, in de muziekbladen en in alle Neder landse dagbladen, heeft zijn nut wel be wezen. Het bierverbruik dat in Nederland in 1949 nog slechts 10 liter per hoofd der bevolking per jaar bedroeg, was aan het einde van 1955 gestegen tot 16 liter per hoofd der bevolking, een stijging dus van op de kop af 60 Dat betekent dat er sindsdien 70 miljoen liter bier méér naar de consument zijn gegaan. Het is zeker dat er in Nederland nog een enorme markt open ligt voor de bieromzet. 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1957 | | pagina 9