AMSTEL-ECHO
3
Wanneer U de getallen genoemd in het laatste
krantenbericht gaat vergelijken met de feiten van
het ogenblik, zult U het met mij eens moeten zijn.
dat de Amstel Brouwerij een belangrijke vooruit
gang heeft geboekt. Dat dit niet in één dag of één
jaar is gebeurd is begrijpelijk en daarom zullen we
nog wat voortgaan met het opsommen van oude
feiten.
Historicus.
HELDEN DER ZEE.
Met spanning en ontroering volgden wij 't nieuws
van de strijd van de mens en zijn schip, kapitein
Kurt Carlsen en de ..Flying Enterprise".
Uit elk bericht vernamen wij van een verbeten
strijd. En tochmet de haven in zicht zonk het
schip. Wat treft ons zo in deze tragedie?
De onmacht van een mens die voor een verloren
zaak vecht en er voor wil sterven. En met wee
moed denk ik terug aan een Hollandse kapitein,
waarvan vermoedelijk maar heel weinig mensen
iets weten. Maar ik weet alles van zijn grenzeloze
moed en voor zijn bemanning was het een openba
ring, toen hij door de vlammen kwam om hen uit
doodsnood te helpen.
Dat was kapitein A. Romijn, Neerlands meest on
derscheiden gezagvoerder.
En nu denkt U misschien aan een mooi uniform
om later zijn weg tot de brouwerij te vinden. Naarmate de
behoefte, wordt het mout, na gekneusd te zijn tusschen twee
walsen, afgewogen in verband met de betaling van den
accijns. Vervolgens komt het in de roerkuip te land, waar
het met water samen wordt geroerd. Deze brei wordt bij
drie gedeelten in een beslagpan gebracht, om aldaar gekookt
te worden; terwijl men de kokende mengsels steeds weêr
oppompt bij het teruggeblevene in de roerkuip. Het aldus be
handelde beslag komt door overpomping in de klaringskruip
met dubbelen bodem, filtreert hier vanzelf over de omhulsels
van het mout en loopt dan kristalhelder in de bierpan af.
waar de vloeistof in vereeniging met allengs toegevoegde
hop geruimen tijd wordt gekookt. De zoogenaamde ,,wort"
wordt dan op de koelbakken gepompt, koelt hier door
draaiende vleugels tot de temperatuur der lucht af, wordt
verder over koelapparaten door inwendig doorstromend ijs-
water tot de gewenschte lage temperatuur afgekoeld en vloeit
alsdan in de gistkuipen.
Het proces, om uit het mout deze zoetbittere vloeistof te ver
krijgen (zoet door de uit het mout gevormde suiker, bitter
door de hop) is het eigenlijke brouwproces. Thans begint
het gistingsproces. De ,,wort is reeds in de gistkuipen ge
bracht. Deze kuipen staan ten getale van meer dan honderd
in kelders, welke door zout water van 5° R., hetwelk voort
durend een paar duizendtal meters doorloopt, afgekoeld en
alleenlijk door deze koudebron op eene gestadige tempratuur
gehouden worden. In deze gistkuipen wordt bij vulling de
voor de gisting benoodigde gist toegevoegd. Door dit procés
stijgt de temperatuur van het vocht; doch dank zij den in
de kuip aangebrachten apparaten, waardoor naar behoefte
ijswater stroomt, wordt de temperatuur tot bepaalde gren
zen teruggevoerd. Na deze hoofdgisting kan men reeds van
bier spreken. Het product wordt nu bij een bepaalden graad
van gisting in de groote vaten van ongeveer 50 H.L. over
gepompt. Deze vaten bevinden zich ten aanzienlijken getale
in de ruime kelders, welke eensdeels door ijs, anderdeels door
duizenden meter lange buisgeleidingen koud worden gehou
den. Door die buisjes stroomt-namelijk voortdurend eveneens
het zoute water van 5° R. Deze onafzienbare buizen, om
geven door een witte korst van bevroren waterdamp en ver
licht door Edison's electrische gloeilampen, leveren een eigen-
aardigen aanblik op, nog verhoogd door de kolossale hoeveel
heid gevulde vaten in de verschillende kelderafdeelingen, aan
welker boogvormige gewelven dat buizennet is opgehangen.
In die groote vaten, van binnen met een laag hars of pek
ter bevordering der zuiverheid bekleed, heeft de nagisting
plaats. Eerst na vier of zes maanden is het bier geschikt om
met smaak gedronken te worden. Het wordt alsdan door
middel van saamgeperste lucht „overgevuld" in eveneens
gepekte kleine vaten. Het pekken der groote vaten geschiedt
na uitneming van een der bodems met de hand of door een
deurtje in den bodem; de kleine vaten ondergaan die be
werking op eene machine.
Het ijswater voor de verschillende koelapparaten en het
zoute water voor het buizennet worden beide door de ijs-
of koelingsmachine tot de gewenschte lage tempberatuur ge
bracht, om beide opnieuw af te koelen, wanneer zij hun
omloop en daaraan verbonden verwarming volbracht hebben.
Tegelijkertijd levert deze ijsmachine de verlangde hoeveelheid
ijs op voor het vervoer van het bier in eigen spoorwagens
naar Parijs en elders.
Genoemde machine heeft haar eigen stoommachine van 40
paardekracht, terwijl de machinerieën van mouterij en brou
werij door een tweede liggende stoommachine gedreven wor
den. Daarenboven wordt de hulp vereischt van eene balans-
pompmachine, die het benoodigde brouw- en spoelwater in
groote vergaarbakken oppompt. De stoom wordt geleverd
voor brouw- en mouterij door drie groote Cornwall-ketels,
terwijl voor de machinale pekkerij nog een staande ketel is
opgesteld.
Het afval der inrichting bestaat hoofdzakelijk uit het uit
geloogde mout of .bostel en de moutkiem, beide wegens
hunne groote voedzame hoedanigheden gaarne gewild voor
veevoeder.
Ziedaar, in vluchtige trekken, hoe men bier brouwt! Als
leek vraagt men zich onwillekeurig af hoe langs dien om-
slachtigen weg jaarlijks die v ij f - e n - v ij f t i g duizend
hectoliter gereed komen, die in Nederland, Frankrijk,
Engeland en onze Oostindische bezitting hunne bestemming
krijgen.
Belangstellenden kunnen we mededeelen dat de brouwerij, op
aanvrage, gaarne ter bezichtiging wordt gesteld. Zij vinden
in de eigenaars, in den ingenieur, den heer J. L. B i e n f a i t,
of in den brouwmeester een vriendelijk geleider. Men is te
meer op oordeelkundige bezoekers gesteld omdat de Beiersch-
bierbrouwerij hier te lande nog eenigermate te worstelen heeft
met den volkswaan, dat het fabrikaat metstrichnine en
andere vergiftige zelfstandigheden wordt aangezet. Een blik
op het personeel en zoo menig welvarend bierdrinker zou dat
reeds kunnen logenstraffen, maar toch zijn er nog altijd onge-
loovigen. Gelukkig dat, ondanks hun bedenkelijk schouder
ophalen, lustig het wachtwoord weerklinkt: „één Beiersch!"
<5>
De oude tot zinken gebrachte Aagtekerk
Méér dan de Flying Enterprise, minder in het nieutrs