AMSTEL-ECHO 3 Wanneer U de getallen genoemd in het laatste krantenbericht gaat vergelijken met de feiten van het ogenblik, zult U het met mij eens moeten zijn. dat de Amstel Brouwerij een belangrijke vooruit gang heeft geboekt. Dat dit niet in één dag of één jaar is gebeurd is begrijpelijk en daarom zullen we nog wat voortgaan met het opsommen van oude feiten. Historicus. HELDEN DER ZEE. Met spanning en ontroering volgden wij 't nieuws van de strijd van de mens en zijn schip, kapitein Kurt Carlsen en de ..Flying Enterprise". Uit elk bericht vernamen wij van een verbeten strijd. En tochmet de haven in zicht zonk het schip. Wat treft ons zo in deze tragedie? De onmacht van een mens die voor een verloren zaak vecht en er voor wil sterven. En met wee moed denk ik terug aan een Hollandse kapitein, waarvan vermoedelijk maar heel weinig mensen iets weten. Maar ik weet alles van zijn grenzeloze moed en voor zijn bemanning was het een openba ring, toen hij door de vlammen kwam om hen uit doodsnood te helpen. Dat was kapitein A. Romijn, Neerlands meest on derscheiden gezagvoerder. En nu denkt U misschien aan een mooi uniform om later zijn weg tot de brouwerij te vinden. Naarmate de behoefte, wordt het mout, na gekneusd te zijn tusschen twee walsen, afgewogen in verband met de betaling van den accijns. Vervolgens komt het in de roerkuip te land, waar het met water samen wordt geroerd. Deze brei wordt bij drie gedeelten in een beslagpan gebracht, om aldaar gekookt te worden; terwijl men de kokende mengsels steeds weêr oppompt bij het teruggeblevene in de roerkuip. Het aldus be handelde beslag komt door overpomping in de klaringskruip met dubbelen bodem, filtreert hier vanzelf over de omhulsels van het mout en loopt dan kristalhelder in de bierpan af. waar de vloeistof in vereeniging met allengs toegevoegde hop geruimen tijd wordt gekookt. De zoogenaamde ,,wort" wordt dan op de koelbakken gepompt, koelt hier door draaiende vleugels tot de temperatuur der lucht af, wordt verder over koelapparaten door inwendig doorstromend ijs- water tot de gewenschte lage temperatuur afgekoeld en vloeit alsdan in de gistkuipen. Het proces, om uit het mout deze zoetbittere vloeistof te ver krijgen (zoet door de uit het mout gevormde suiker, bitter door de hop) is het eigenlijke brouwproces. Thans begint het gistingsproces. De ,,wort is reeds in de gistkuipen ge bracht. Deze kuipen staan ten getale van meer dan honderd in kelders, welke door zout water van 5° R., hetwelk voort durend een paar duizendtal meters doorloopt, afgekoeld en alleenlijk door deze koudebron op eene gestadige tempratuur gehouden worden. In deze gistkuipen wordt bij vulling de voor de gisting benoodigde gist toegevoegd. Door dit procés stijgt de temperatuur van het vocht; doch dank zij den in de kuip aangebrachten apparaten, waardoor naar behoefte ijswater stroomt, wordt de temperatuur tot bepaalde gren zen teruggevoerd. Na deze hoofdgisting kan men reeds van bier spreken. Het product wordt nu bij een bepaalden graad van gisting in de groote vaten van ongeveer 50 H.L. over gepompt. Deze vaten bevinden zich ten aanzienlijken getale in de ruime kelders, welke eensdeels door ijs, anderdeels door duizenden meter lange buisgeleidingen koud worden gehou den. Door die buisjes stroomt-namelijk voortdurend eveneens het zoute water van 5° R. Deze onafzienbare buizen, om geven door een witte korst van bevroren waterdamp en ver licht door Edison's electrische gloeilampen, leveren een eigen- aardigen aanblik op, nog verhoogd door de kolossale hoeveel heid gevulde vaten in de verschillende kelderafdeelingen, aan welker boogvormige gewelven dat buizennet is opgehangen. In die groote vaten, van binnen met een laag hars of pek ter bevordering der zuiverheid bekleed, heeft de nagisting plaats. Eerst na vier of zes maanden is het bier geschikt om met smaak gedronken te worden. Het wordt alsdan door middel van saamgeperste lucht „overgevuld" in eveneens gepekte kleine vaten. Het pekken der groote vaten geschiedt na uitneming van een der bodems met de hand of door een deurtje in den bodem; de kleine vaten ondergaan die be werking op eene machine. Het ijswater voor de verschillende koelapparaten en het zoute water voor het buizennet worden beide door de ijs- of koelingsmachine tot de gewenschte lage tempberatuur ge bracht, om beide opnieuw af te koelen, wanneer zij hun omloop en daaraan verbonden verwarming volbracht hebben. Tegelijkertijd levert deze ijsmachine de verlangde hoeveelheid ijs op voor het vervoer van het bier in eigen spoorwagens naar Parijs en elders. Genoemde machine heeft haar eigen stoommachine van 40 paardekracht, terwijl de machinerieën van mouterij en brou werij door een tweede liggende stoommachine gedreven wor den. Daarenboven wordt de hulp vereischt van eene balans- pompmachine, die het benoodigde brouw- en spoelwater in groote vergaarbakken oppompt. De stoom wordt geleverd voor brouw- en mouterij door drie groote Cornwall-ketels, terwijl voor de machinale pekkerij nog een staande ketel is opgesteld. Het afval der inrichting bestaat hoofdzakelijk uit het uit geloogde mout of .bostel en de moutkiem, beide wegens hunne groote voedzame hoedanigheden gaarne gewild voor veevoeder. Ziedaar, in vluchtige trekken, hoe men bier brouwt! Als leek vraagt men zich onwillekeurig af hoe langs dien om- slachtigen weg jaarlijks die v ij f - e n - v ij f t i g duizend hectoliter gereed komen, die in Nederland, Frankrijk, Engeland en onze Oostindische bezitting hunne bestemming krijgen. Belangstellenden kunnen we mededeelen dat de brouwerij, op aanvrage, gaarne ter bezichtiging wordt gesteld. Zij vinden in de eigenaars, in den ingenieur, den heer J. L. B i e n f a i t, of in den brouwmeester een vriendelijk geleider. Men is te meer op oordeelkundige bezoekers gesteld omdat de Beiersch- bierbrouwerij hier te lande nog eenigermate te worstelen heeft met den volkswaan, dat het fabrikaat metstrichnine en andere vergiftige zelfstandigheden wordt aangezet. Een blik op het personeel en zoo menig welvarend bierdrinker zou dat reeds kunnen logenstraffen, maar toch zijn er nog altijd onge- loovigen. Gelukkig dat, ondanks hun bedenkelijk schouder ophalen, lustig het wachtwoord weerklinkt: „één Beiersch!" <5> De oude tot zinken gebrachte Aagtekerk Méér dan de Flying Enterprise, minder in het nieutrs

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1952 | | pagina 3