2
AMSTEL-ECHO
IK ZAL ROME GAAN ZIEN
X
De zoldering van de Sixtijnse kapel heeft een op
pervlakte van 3000 m2. Deze te beschilderen was
in 1508 de opdracht van Julius II aan Michel An-
gelo. Hij heeft door een geschilderde architectuur
van kolommen, zware sokkels, architraven en
spitsbogen het geheel in onderscheidene vakken
verdeeld en daarop verschillende taferelen uit de
geschiedenis van de schepping en zondeval ge
schilderd, en alles wat bij de Joden en Heidenen
wees op de verlossing. 343 mensengestalten in
allerlei vorm en grootte, zonder ook maar de ge
ringste details te verwaarlozen. Eerst liet hij door
medewerkers het plafond prepareren. Toen hij
zelf beginnen zou, keurde hij die voorbereiding
totaal af, joeg al die mensen weg, begon zelf en
voltooide geheel alleen zijn gigantische taak. Vier
jaren lang lag hij op zijn rug, op matrassen, te
schilderen.
In 9 vakken zien we dan het volgende voorge
steld:
1. De almachtige God schept met een machtige
zwaai van zijn armen, waardoor het begin van
de tijd, van het veranderlijke, van de bewe
ging wordt aangegeven.
2. God schept zon en maan; zijn rechterhand
wijst naar de zon, zijn linker naar de maan.
Daarnaast: God gebiedt aan de aarde om plan
ten en kruiden voort te brengen.
3. God scheidt het water van de aarde en schept
alle soorten dieren die op aarde en in het wa
ter leven.
4. Bij de schepping van de eerste mens strekt God
zijn hand uit en laat door aanraking van zijn
wijsvinger leven vloeien in het lichaam van
Adam.
5. De vrouw komt op Gods bevel voort uit Adam
en dankt voor het ontvangen leven de Schep
per, die haar schijnt te zegenen.
6. Satan, in de gedaante van een slang met het
bovenlijf van een vrouw, verleidt Eva door het
aanbieden van de verboden vrucht. Beproefd
en beschaamd worden Adam en Eva uit het
paradijs verdreven.
7. De voorbereiding van het dankoffer dat Noach
aan God bracht.
8. De Zondvloed. Op de achtergrond Noach's
ark. Een overvolle boot dreigt te kantelen door
overbelasting. In paniekstemming trachten
mensen zich te redden in bomen en hoog op de
rotsen.
9. De geschiedenis van Noach, die in onvrijwil
lige dronkenschap door zijn zoon Cham wordt
uitgelachen, maar door Japhet met een kleed
bedekt.
Tussen de pijlers die de dwarsbalken schragen,
staan monumentale zetels, waarop vol afwisseling
en leven zeven Joodse profeten en vijf Heidense
profetessen, Sybillen, zijn afgebeeld, die verdiept
zijn in hun geschriften of de toekomst doorschou
wen en voorzeggen. De Lybische Sybille sluit haar
boek en wil haar voorzegging reeds aan de men
sen mededelen, de Perzische is geheel verzonken
in haar visioenen, de Cumese peinst ernstig na
over het geschrevene, de Eritrese bladert in het
boek des levens en de Delphische schijnt de ver
vulling van haar profetie reeds te schouwen. De
profeet Jona, zich achteroverbuigend, schijnt juist
door de walvis te zijn uitgespuwd, de bedroefde
Jeremia grijpt wanhopig in zijn baard en wee
klaagt over de val van Jeruzalem, de vurige Da
niël schrijft uit een groot boek een messiaanse
voorspelling over, de beweeglijke Ezechiël schijnt
met personen te spreken die voor zijn geest op
doemen, de jonge Jesaja luistert en droomt van de
komende Messias, de wilskrachtige Joël zoekt in
een papyrusrol naar de waarheid, en de ernstige
Zacharia slaat rustig het boek der profetieën op.
In de hoeken van het gewelf schilderde Michel
Angelo oudtestamentische voorafbeeldingen van
de verlossing, de oprichting van de koperen slang
in de woestijn, de ophanging van Haman onder
koning Ahasverus, de heldendaad van Judith op
koning Holophernes, de strijd van David teqen
Goliath.
In de lunetten boven de vensters: de voorvaderen
van Christus die in de stamboom van Maria zijn
opgesomd. Boven de lunetten en tegen de dwars
balken: prachtige decoratieve mannengestalten,
en tegen de pijlers mooie kinderen die de kroon
lijst schragen.
Goethe beweerde, toen hij Michel Angelo's schep
ping had aanschouwd, dat de geschapen natuur
hem tegenviel!
Toen Julius II zijn misnoegen te kennen gaf, dat
elk spoor van goud op de klederen ontbrak, ant
woordde de schilder: ,,In dien tijd tooiden de men
sen zich niet met goud. Zij waren geen van allen
rijk en afkerig van opschik."
Michel Angelo schiep hier ten tweede male de
wereld, en de gestalte van God en de engelen in
vormen, met trekken, in houdingen zo overtuigend,
dat de ganse mensheid eraan leerde geloven als
aan de Schrift. Ja, dat zelfs grote sceptici zich
voor die aanblik bogen.
W. G. Harmse.
De exploitant van de Atlanta-Bar" in den Haag
heeft de wanden in zijn zaak niet met het gebrui
kelijke behangselpapier, maar met kroonkurken
behangen. 30 man personeel hebben in 7 dagen
tijd niet minder dan 515.000 kroonkurken in 11
verschillende kleuren op de wanden, plafond, buf
fet en stoelen getimmerd. Op kunstzinnige wijze
werden verschillende figuren, zoals een hert, een
danseres, enz. aangebracht. Gebruikte kroonkur
ken kunnen dus altijd nog dienstig zijn. Probeer
het zelf ook eens!