2 AMSTEL-ECHO IK ZAL ROME GAAN ZIEN X De zoldering van de Sixtijnse kapel heeft een op pervlakte van 3000 m2. Deze te beschilderen was in 1508 de opdracht van Julius II aan Michel An- gelo. Hij heeft door een geschilderde architectuur van kolommen, zware sokkels, architraven en spitsbogen het geheel in onderscheidene vakken verdeeld en daarop verschillende taferelen uit de geschiedenis van de schepping en zondeval ge schilderd, en alles wat bij de Joden en Heidenen wees op de verlossing. 343 mensengestalten in allerlei vorm en grootte, zonder ook maar de ge ringste details te verwaarlozen. Eerst liet hij door medewerkers het plafond prepareren. Toen hij zelf beginnen zou, keurde hij die voorbereiding totaal af, joeg al die mensen weg, begon zelf en voltooide geheel alleen zijn gigantische taak. Vier jaren lang lag hij op zijn rug, op matrassen, te schilderen. In 9 vakken zien we dan het volgende voorge steld: 1. De almachtige God schept met een machtige zwaai van zijn armen, waardoor het begin van de tijd, van het veranderlijke, van de bewe ging wordt aangegeven. 2. God schept zon en maan; zijn rechterhand wijst naar de zon, zijn linker naar de maan. Daarnaast: God gebiedt aan de aarde om plan ten en kruiden voort te brengen. 3. God scheidt het water van de aarde en schept alle soorten dieren die op aarde en in het wa ter leven. 4. Bij de schepping van de eerste mens strekt God zijn hand uit en laat door aanraking van zijn wijsvinger leven vloeien in het lichaam van Adam. 5. De vrouw komt op Gods bevel voort uit Adam en dankt voor het ontvangen leven de Schep per, die haar schijnt te zegenen. 6. Satan, in de gedaante van een slang met het bovenlijf van een vrouw, verleidt Eva door het aanbieden van de verboden vrucht. Beproefd en beschaamd worden Adam en Eva uit het paradijs verdreven. 7. De voorbereiding van het dankoffer dat Noach aan God bracht. 8. De Zondvloed. Op de achtergrond Noach's ark. Een overvolle boot dreigt te kantelen door overbelasting. In paniekstemming trachten mensen zich te redden in bomen en hoog op de rotsen. 9. De geschiedenis van Noach, die in onvrijwil lige dronkenschap door zijn zoon Cham wordt uitgelachen, maar door Japhet met een kleed bedekt. Tussen de pijlers die de dwarsbalken schragen, staan monumentale zetels, waarop vol afwisseling en leven zeven Joodse profeten en vijf Heidense profetessen, Sybillen, zijn afgebeeld, die verdiept zijn in hun geschriften of de toekomst doorschou wen en voorzeggen. De Lybische Sybille sluit haar boek en wil haar voorzegging reeds aan de men sen mededelen, de Perzische is geheel verzonken in haar visioenen, de Cumese peinst ernstig na over het geschrevene, de Eritrese bladert in het boek des levens en de Delphische schijnt de ver vulling van haar profetie reeds te schouwen. De profeet Jona, zich achteroverbuigend, schijnt juist door de walvis te zijn uitgespuwd, de bedroefde Jeremia grijpt wanhopig in zijn baard en wee klaagt over de val van Jeruzalem, de vurige Da niël schrijft uit een groot boek een messiaanse voorspelling over, de beweeglijke Ezechiël schijnt met personen te spreken die voor zijn geest op doemen, de jonge Jesaja luistert en droomt van de komende Messias, de wilskrachtige Joël zoekt in een papyrusrol naar de waarheid, en de ernstige Zacharia slaat rustig het boek der profetieën op. In de hoeken van het gewelf schilderde Michel Angelo oudtestamentische voorafbeeldingen van de verlossing, de oprichting van de koperen slang in de woestijn, de ophanging van Haman onder koning Ahasverus, de heldendaad van Judith op koning Holophernes, de strijd van David teqen Goliath. In de lunetten boven de vensters: de voorvaderen van Christus die in de stamboom van Maria zijn opgesomd. Boven de lunetten en tegen de dwars balken: prachtige decoratieve mannengestalten, en tegen de pijlers mooie kinderen die de kroon lijst schragen. Goethe beweerde, toen hij Michel Angelo's schep ping had aanschouwd, dat de geschapen natuur hem tegenviel! Toen Julius II zijn misnoegen te kennen gaf, dat elk spoor van goud op de klederen ontbrak, ant woordde de schilder: ,,In dien tijd tooiden de men sen zich niet met goud. Zij waren geen van allen rijk en afkerig van opschik." Michel Angelo schiep hier ten tweede male de wereld, en de gestalte van God en de engelen in vormen, met trekken, in houdingen zo overtuigend, dat de ganse mensheid eraan leerde geloven als aan de Schrift. Ja, dat zelfs grote sceptici zich voor die aanblik bogen. W. G. Harmse. De exploitant van de Atlanta-Bar" in den Haag heeft de wanden in zijn zaak niet met het gebrui kelijke behangselpapier, maar met kroonkurken behangen. 30 man personeel hebben in 7 dagen tijd niet minder dan 515.000 kroonkurken in 11 verschillende kleuren op de wanden, plafond, buf fet en stoelen getimmerd. Op kunstzinnige wijze werden verschillende figuren, zoals een hert, een danseres, enz. aangebracht. Gebruikte kroonkur ken kunnen dus altijd nog dienstig zijn. Probeer het zelf ook eens!

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Echo | 1951 | | pagina 2